De Voedzame Keuken

van Vulling naar Voeding

  • Nieuw hier?
  • Blog
  • Recepten
  • Contact
  • Webshop
Je bent hier: Home / Ingrediënten / Stevia en Sukrin, toch niet zo’n Zoete Zondag….

Stevia en Sukrin, toch niet zo’n Zoete Zondag….

Last Updated on augustus 30, 2017 by Iris Maier

Sukrin of Stevia toch maar niet...De gemoederen liepen aardig hoog op, toen iemand mijn artikel over zoetmiddelen in de Facebookgroep ‘Dat maken we NATUURLIJK LEKKER zelf!!!!!!!!!‘ postte. Ze vroeg zich af, naar aanleiding van mijn artikel, of Sukrin nu wel of niet aan te raden is. Monique, de oprichtster van de groep is namelijk een fervent gebruikster en dus groot voorstander van Sukrin, ik niet en dat bleek wel uit wat ik schreef:

 

Sukrin

“Deze was ik eerder al wel tegengekomen, maar had me er nog niet in verdiept en daarom vergat ik ‘m in deze opsomming. Enkele lezers wezen mij er op, vandaar deze update. Sukrin is de merknaam van suikeralcohol Erythritol, en is naar men zegt een natuurlijke suikervervanger, iets minder zoet dan kristalsuiker. Het bevat amper calorieën, heeft een glycemische indexwaarde van 0 en is glucose noch fructose.

Het feit dat dit een nieuw product is en dus niet traditioneel, maakte mij argwanend bovendien is het wit, net als kristalsuiker en zoals stevia vaak wordt verkocht, een leeg ‘voedingsmiddel’ dus. In mijn boekje over E-nummers, ‘Wat zit er in uw Eten?’ van uitgeverij Bouillon staat het volgende bij het E-nummer (E968) van Erythritol:

‘Zoetstof, smaakstof, aroma en vochtinbrenger. Van nature aanwezig in fruit en gefermenteerde levensmiddelen, maar Erythritol is afgeleid van vergisting van tarwebloem en/of maïs. Het is minder zoet dan sucrose. Risico’s: spijsverteringsproblemen, calciumtekort, nierproblemen en toegenomen eetlust’

Sukrin is naar mijn weten geen biologisch product en aangezien het is afgeleid van tarwe en/of maïs, is de kans groot dat deze van genetisch gemanipuleerd waren…”

 

Slecht bronnen onderzoek…

sukrin
Volgens Monique van de Facebookgroep ‘Dat maken we NATUURLIJK LEKKER zelf!!!!!!!!!‘ is er niks mis met Sukrin, het is 100% natuurlijk en deze erythritol is ook niet van genetisch gemanipuleerde gewassen afkomstig. Ze betichtte mij daarom van slecht bronnen onderzoek…

Mijn stukje nog eens nalezend, kon ik enkel concluderen dat ik in de laatste zin beter Erythritol had kunnen zeggen in plaats van Sukrin. Ik heb nergens kunnen vinden dat het merk Sukrin inderdaad niet van genetisch gemanipuleerde gewassen afkomstig is, maar dat wil niet zeggen dat dat niet waar is natuurlijk en als iemand daar meer van weet en mij daar op wijst, ben ik daar alleen maar blij mee.

Ik heb dit dan dus ook aangepast in mijn oorspronkelijke tekst ‘Goed Gezoet, welke soorten zoetmiddelen je beter kunt laten staan en welke zijn oké. Weer wat geleerd, beetje jammer alleen dat het niet op erg vriendelijke wijze gebeurde…

 

100% Natuurlijk, dat is slangengif ook…

Niet genetisch gemanipuleerd is natuurlijk wel een geruststelling, maar de andere redenen voor mij om Sukrin toch te wantrouwen blijven echter gewoon overeind. Het woord ‘natuurlijk’ zegt mij bijvoorbeeld in deze niet zoveel. Ik ben, net als Monique geen voorstander van chemische ‘voedings’middelen. Tussen aanhalingstekens, want ze zijn niet voedend.

Chemisch of fabrieksmatig staat echter niet automatisch tegenover natuurlijk. Als iets natuurlijk is, wil dat lang niet altijd zeggen dat het ook gezond is, zo zijn er talloze natuurlijke gifstoffen te bedenken bijvoorbeeld. Een lekker lepeltje puur natuur slangengif, daar ga je toch echt hartstikke dood aan. Je zou zelfs kunnen zeggen dat witte suiker 100% natuurlijk is, het is toch immers van suikerbieten gemaakt?…. ‘Natuurlijk’ is daarom enigszins een misleidende term. Ik gebruik liever termen als echt eten, puur, voedend etc.

 

Wit betekent meestal ‘leeg’

Voedzo verwoordt het mooi op haar blog waarom zij Sukrin niet gebruikt en daar kan ik me prima in vinden. Het is een lege, geïsoleerde stof en bevat niets anders dan zoet, geen caloriën, maar ook geen mineralen, vitaminen of enzymen. In die zin ís het dus ook geen voedingsmiddel!

Zoals ik ook al zei: het is wit en dat alleen al maakt mij wantrouwend, want wit betekent hier meestal ‘leeg’. Denk maar aan witmeel (bloem), wit zout tegenover grijs Keltisch zeezout vol mineralen en witte suiker tegenover bruin oerzoet.

stevia plantje - waarom geen sukrin of stevia

 

Je houdt je lichaam voor de gek

Ook houdt een lege zoetstof, zoals Sukrin (en stevia dus ook!) het lichaam voor de gek. Je hersenen krijgen een signaal dat er zoet binnenkomt, maar er is geen glucose of calorie te verwerken. Toch gaat het lichaam aan de gang om glucose uit het bloed te halen met als gevolg dat je bloedsuikerspiegel daalt.

Er is geen glucose om dit te compenseren en daarom wordt er onder invloed van adrenaline en cortisol (stress hormoon) glucose uit andere bronnen, als de lever, het spierweefsel en andere lichaamsweefsels gehaald, om de bloedsuikerspiegel weer omhoog te krijgen. Je kunt je voorstellen dat dit hele proces erg stressvol is voor het hele lichaam. (Bron).

Overigens kan dit per persoon verschillen en zal niet iedereen op deze manier reageren Hier lees je daar iets meer over.

Om deze reden ben ik ook met de groene stevia een stuk voorzichtiger geworden. Nu gebruikte ik dat al bijna nooit, omdat ik de smaak niet geweldig vind, maar nu zorg ik er helemaal voor dat ik nooit alleen stevia gebruik om iets te zoeten, maar altijd een combinatie met bijvoorbeeld honing.

En zoals ik al zei in het artikel Goed Gezoet: neem al het zoete, dus ook fruit met lekker veel vetten en zoet met mate. Je raakt gewend aan zoet, je kunt het ook weer afwennen. Steeds een beetje minder nemen.

 

En jij, wat vind jij? Eet je toch wel Sukrin of stevia? Waarom heb je er voor gekozen dit wel te gebruiken? Ik leer graag van anderen en hoor graag wat anderen vinden en waarom ze ergens juist wel of niet voor kiezen, dus laat me weten in de reacties hieronder!

 

Categorie: Ingrediënten Tags: Suiker & Zoetmiddelen

Reacties

  1. Birgit zegt

    januari 19, 2014 om 16:12

    Ik gebruik Sukrin/Erythitol ook niet omdat ik het wantrouw. Geeft met ook een naar gevoel in de mond. Ik heb overigens het boek van Monique een negatieve recensie geschreven op de website waar ik het bestrld heb, en die heeft ze weg laten halen. Dat vind ik een kwalijke zaak. Schande. Had ik geweten dat de meeste recepten Sukrin bevatten, dan had ik het niet gekocht. Ik vind de recepten bovendien niet passend in een gezond voedingspatroon omdat de voorkeur voor extreem zoet in stand gehouden wordt. Ik ben het helemaal eens met de schrijver van dit bericht

    • Katja zegt

      januari 20, 2014 om 10:00

      Zij laat bijna alles verwijderen (of doet dat in “haar groep” zelf dat “negatief” is of iig niet ten goede komt van haar boek of recepten. Ik ben het met je eens Birgit, kwalijk. Niet iedereen kan het met je eens zijn en dat moet je kunnen accepteren als je iets publiceert

      • Nicolette zegt

        oktober 20, 2015 om 10:07

        Ja ze duld geen tegen spraak. Zo bood ik samen met nog een aantal anderen in de groep haar boek 2e hands aan omdat ik het een waardeloos boek vond. Daar was ze heel beledigd over. En ik was nog mild geweest met hoe ik het gebracht had.

      • Riny de Krom zegt

        februari 8, 2016 om 23:14

        Wat ik hier lees over Monique is niet fraai. Twijfelde om het boek te kopen maar na jullie stukjes besloten dit niet te doen. Ik houd niet van mensen die niet tegen feedback kunnen. Ze heeft totaal geen respect voor andermans mening. Maar met het weghalen van het stukje geeft ze tegelijkertijd wel toe dat de ander gelijk heeft.

        • sneeuwitje zegt

          februari 8, 2016 om 23:44

          Never Judge a book by its cover gaat hier wel heel letterlijk op! 😉

          • Véronique van Wessel zegt

            juli 17, 2017 om 14:01

            Klakkeloos aannemen dat het hier gezegde waar is, is dat niet kwalijk?

            • Hetty zegt

              september 27, 2018 om 06:46

              Nee. Daar gaat het niet om. Heb je het hele artikel gelezen? Dat is goed en duidelijk onderbouwd. Sukrin, goed of slecht… het houdt je lichaam hoe dan ook voor de gek. Klakkeloos iets aannemen mag. Klakkeloos iets innemen nee !

    • Sophie van Baarsen zegt

      januari 20, 2014 om 16:15

      Zoetstoffen? Nee, ik blijf daar van af. Neem om te zoeten gedroogde vruchten of Rosa Fruit Crystals, een superOxideDismutase (SOD) een geweldig antioxidant. Dus twee vliegen in een klap. Rosa Fruit Crystals wordt gemaakt van gedroogde rozenbottels.

    • Rene zegt

      oktober 2, 2017 om 08:56

      Ik gebruik suikervervangers. Ik snap het advies om juist volle producten te eten niet. Na 35 kilo te zijn afgevallen tel ik dagelijks mijn calorieën. Als ik magere kwark eet kan ik twee keer zoveel eten dan van volle kwark.
      De theorie dat je stopt met eten als je vol bent klopt niet. TEveel eten heeft een psychische oorzaak. Mensen vervullen een behoeft met eten. En die behoeft is iets heel anders dan honger. Troost , veiligheid.
      Het is een verslaving en zou ook als zodanig behandeld moeten worden. Suikervervangers helpen mij op gewicht te blijven. Ik lees wel veel over de herkomst ervan en gebruik daarom stevia en Erythritol.
      Ik lees juist dat uit onderzoeken blijkt dat Diabetes patiënten baat hebben bij gebruik van deze producten.
      Meningen over voeding zijn erg verdeeld. Zelfs Diëtisten schuiven wat ze geleerd hebben opzij en adviseren waar ze zelf in geloven. Dat maakt het erg lastig de goede keuzes te maken.
      Ik weet uit ervaring al dat het eten van volle producten ervoor zorgt dat ik weer aankom en dat is niet gezond.

      • Iris Maier zegt

        oktober 18, 2017 om 08:35

        Het is waar dat er bij overeten vaak een emotionele/psychische grondslag ligt, daar ben ik het hartgrondig mee eens. En als voor jou calorieën tellen werkt en ook blijvend werkt, prima natuurlijk! Toch raad ik ten zeerste magere producten, zoals magere kwark versus volle kwark af. Het is onnatuurlijk en vetten heb je nodig voor de vetoplosbare vitamines.

      • Ineke zegt

        augustus 20, 2019 om 09:31

        Dat is absoluut niet waar…ik ben 10 kilo af gevallen en mijn punt was dat ik dat wilde als suikerpatient..im eet mijn hele leven al volle produkten en niets light of halfvol..bedacht door fabriekanten om geld te verdienen..niet voir onze gezondheid..met gemiddeld 12 eireren..volle produkten enz.10 kilo nu kwijt een topcholosterol en medicijn vrij.geen insuline en pillen meer..het bewijs wat een rotzooi we eten

    • Monique zegt

      februari 13, 2019 om 09:35

      Ik gebruik gern suiker- bak dus ook geen recepten die om suiker vragen. Zo zijn wij voornamelijk van het suiker probleem afgekomen.
      Idd- alleen dat wat van nature suiker heeft (fruit ed) eten wij wel…… en het lichaam wordt niet voor d gek gehouden door toch een zoete behoefte…
      Vr grt Monique

      • Lucas zegt

        oktober 21, 2021 om 00:33

        Suiker is suiker of het nou in klontvorm komt of uit een sinaasappel.

  2. Diana zegt

    januari 19, 2014 om 16:35

    Ik gebruik af en toe groene stevia, maar liever honing. Producten die ik niet zelf zou kunnen maken in mijn keuken – zonder chemie diploma – vermijdt ik het liefst.

    • A.C. Beentjes zegt

      augustus 2, 2019 om 15:23

      Ik heb stevia plantjes in de tuin welke ik van het najaar weer zal oogsten, drogen en vermalen tot poeder Dit is toch puur natuur. gebruik het wel met mate want de moderne mens gebruikt veel teveel suikers en te weinig vezels. reken bij alles wat je eet eens uit wat de uitkomst is van de som ( koolhydraten gedeeld door vezels) idaal is een getal 7 of lager. Veel succes

  3. Boontie zegt

    januari 19, 2014 om 16:45

    Ik ben ook geen voorstander van stevia en sukrin. Ik vervang in recepten de zoetstoffen met kokosbloesemsuiker.

    • kokkelkorn zegt

      mei 1, 2015 om 10:05

      Ja, dat doe ik ook. Alleen jammer dat mijn paardebloemengelei een bruine kleur krijgt van kokosbloesemsuiker.

      • Iris Maier zegt

        oktober 18, 2017 om 08:36

        Ja, dat is soms wel jammer inderdaad, die kleur!

  4. linda zegt

    januari 19, 2014 om 17:53

    Dank u voor uw eerlijkheid, omtrent dit artikel.
    De eerlijkheid die bij Mevr vd Vloed nogal ontbreekt.
    Ik heb een tijd op de site mogen meelezen , hoe in veelvoud mensen bijwerkingen melden en dat dat niet dank werden afgenomen.
    Bijwerkingen konden niet bestaan en werden afgedaan tot op een schandalige manier aan toe.
    Daarnaast bleef er volgehouden worden dat Erytritol geen bijwerkingen kon hebben,omdat de rapporten dit vermelden.
    Deze bronnen en rapporten zijn echter wel van de partij met belangen !
    Rapporten van onafhankellijke partijen bestaan nog niet.
    Gebruikerservaringen mochten niet bestaan!
    Echter bestaat erytritol in het buitenland al langer, en zijn er gewoon bijwerkingen bekend http://www.food-info.net/nl/sweet/polyols.htm
    Voor veel leden was het meer dan duidelijk dat mevr vd vloed belangen heeft .
    Al word er beweerd van niet..
    Echter word daar haar kookboek gepromoot op de website van de leverancier.
    Echter stond ze te samen,op een beurs met de leverancier….
    Echter bestaat haar boek uit recepten met erytritol…
    Na een tijdje te hebben gezien hoe er met deze discussie werd omgegaan door de beheerder En er nieuwe artikelen wederom om een ” bepaalde manier” gepromoot werden heb ik me uitgeschreven.
    ik vond dit alles behalve puurheid!

  5. Luna Westerik zegt

    januari 20, 2014 om 09:49

    Dank voor je bericht!
    Wat fijn dat je dit aankaart (ik zou bijna zeggen durft), net als Voedzo.nl en Oerslank.nu.
    Ook ik heb nare ervaringen met het peperdure Sukrin. Heb het product eerlijk en serieus, onbevooroordeeld, veelvuldig en in diverse situaties geprobeerd en zowel mijn gezinsleden als ikzelf kregen telkens klachten als langdurig aanhoudend brandende mond, tong en keel, dikke keel, misselijkheid, buikpijn en darmklachten.
    Nog even afgezien van of je eigenlijk wel je lijf wilt foppen met nepsuiker…..
    In het najaar van 2013 postte ik een berichtje op de Facebookgroep van MvdV met een vraag hierover. Ik kreeg heel veel bijval van lezers met vergelijkbare klachten na het gebruik van Sukrin, ook moeheid en verergering van ME/CVS.
    MvdV stelde dit niet op prijs, ontkende alles, voelde zich persoonlijk aangevallen en werd boos en geëmotioneerd. Het hele topic werd van de groep verwijderd.
    Dit alles vond ik nogal schokkend.
    Korte tijd later zette ik daarom een eerlijk verslag over het product Sukrin op de groep van Energieke Vrouwen Academie, omdat ik van mening ben dat mensen goed geïnformeerd moeten worden zodat ze zelf op grond van alle voors en tegens een keuze kunnen maken.
    Toen was de beer los en het huis te klein. Ik werd zwart gemaakt en geboycot, zowel door MvdV als door een paar van haar trouwe volgers. Ik zou het op haar gemunt hebben en woorden als hetze, aanval, jaloezie en dreigen vielen. Terwijl ik gewoon op de bal had gespeeld en niet op de man. Ik had mezelf allang uit haar groep verwijderd waar ik door haar ongevraagd in was geplaatst, anders was ik daar ook uitgegooid, zoals inmiddels velen.
    Ik denk: als je zeker bent van je zaak en je hebt er alle vertrouwen in, dan hoef je niet zo af te geven op mensen die minder goeie ervaringen hebben met datgene wat jij aanprijst, dan neem je dat mee in je eerlijke info.
    Natuurlijk zijn er belangen in het spel: als jij je boek vol hebt staan met het product en je mag het vertegenwoordigen op een beurs…………..

  6. Paula zegt

    januari 20, 2014 om 09:53

    Kinderachtig weer hoor, die hetze tegen Monique!! Blijkbaar kunnen bepaalde mensen er niet tegen dat ze succesvol is!

    Ook ik heb geen goed gevoel bij Sukrin, heb het daarom nog nooit uitgeprobeerd. Wél heb ik de beide boeken van Monique en ipv stevia of sukrin gebruik ik in de recepten kokosbloesemsuiker. Niemand is verplicht om sukrin te gebruiken in Monique haar recepten, als je een beetje vindingrijk bent, dan zijn daar prima vervangers voor!

    Sinds ik september 2013 begon met de Sugar Challenge heb ik al ontzettend veel aan haar recepten gehad! Waardoor mijn met mijn suikerbewuste leefstijl heerlijk kan eten! In ieder kookboek staan ook veel lekkernijen behalve ‘gewone’ voeding. Zo ook in haar basisbakboek, het is ieders eigen keuze welke recepten je wel of niet gebruikt.

    En nogmaals, niemand wordt gedwongen om sukrin te gebruiken! Net zoals je bij een gewoon ‘ouderwets’ kookboek de kristalsuiker en witte bloem kan vervangen voor gezondere ingrediënten, kan dat met sukrin ook!

    • Katja zegt

      januari 20, 2014 om 10:06

      Paula, dit is toch geen hetze en heeft niets te maken met het wel of niet gunnen. Ik gun iedereen alles!!! Het is toch een feit dat zij slecht tegen kritiek kan en ik vind echt dat als je iets publiceert dan kan je verwachten dat mensen het niet met je eens zijn, dat dingen mislukken en de feedback hoort daar bij. Ook als die minder positief is! En dat pakt zij niet professioneel op door dingen te verwijderen of de manier van reageren. Iedereen zijn mening. En er zijn er genoeg die er zo over denken, dat kan je zien aan het slinken van de groep nadat zij over is gestapt. Als iedereen zo enthousiast was, was dit vast niet gebeurd.

      • Paula zegt

        januari 20, 2014 om 10:18

        Haar groep slinkt helemaal niet. Die groeit als kool, ik heb het even voor je nageteld, de afgelopen 24 uur 91 nieuwe leden!

        Er zijn onder de EVA’s een aantal personen die absoluut bezig zijn met een hetze, ik zeg niet dat jij dat bent Katja maar ze zijn er zeker en dat is een logisch gevolg van hoe de mens in elkaar zit. Namelijk een ander haar succes niet gunnen.

        Monique heeft vast niet altijd handig gereageerd op kritiek, ieder mens is lerende maar ze wordt hier en elders gewoon door het slijk gehaald!

      • Tjitske zegt

        januari 20, 2014 om 11:29

        (Y)

  7. Katja zegt

    januari 20, 2014 om 10:25

    Iemand door het slijk halen en zwart maken is ook niet de bedoeling, maar wat betreft het kritiek blijf ik er bij. Ik bedoel met het slinken van de groep meer dat na de overgang er echt een veel kleiner aantal mensen mee over is gestapt dan ze voorheen in de groep had. Inmiddels is deze dan misschien weer uitgegroeid. Ik wens haar en iedereen verder alle succes hoor!

  8. Birgit Flüg zegt

    januari 20, 2014 om 10:38

    Juist omdat haar groep zo groot is, maak ik me zorgen.
    Er zijn steeds weer nieuwe mensen die denken: hey, met Sukrin hoef ik mijn voedingsgewoontes dus niet te veranderen.
    Monique schreef een week geleden dat je gerust die nieuwe Stevia producten met Maltodextrose kunt gebruiken omdat de Maltodextrose alleen leeg vulmiddel zou zijn. Maltodextrose doet de bloedsuikerspiegel heel erg stijgen en is daarom voor suikerpatienten hartstikke gevaarlijk. Ik vind haar adviezen zeer twijfelachtig en des te schrikbarender omdat ze zoveel mensen trekt. Soms twijfel ik echt aan haar kennis….

  9. Paula zegt

    januari 20, 2014 om 10:56

    Ik deel je zorgen beslist niet Birgit, heel veel mensen worden op weg geholpen naar een gezondere leefstijl dankzij deze groep. Bewustwording wat suiker in ons lichaam aanricht!

    Mensen leren dat zelf koken met pure ingrediënten zoveel gezonder is dan alles kant en klaar uit de fabriek in pakjes en zakjes. Monique draagt daar enorm aan bij, aan dat bewustwordingsproces.

    En niemand heeft de volle waarheid in pacht, ook andere voedingsdeskundigen niet. Daarom is google zo fijn, mensen kunnen info vergaren en vervolgens zelf een mening vormen en kijken wat ze wel en niet in hun leven willen toepassen.

    Ik zou zeggen steek jullie energie in de slechte invloeden die iemand als Sonja Bakker heeft met al haar light zooi. Daar is pas sprake van belangenverstrengelingen met de voedselindustrie en volstrekt verkeerde voorlichting!

    Durf je dat aan blogschrijfster? Om Sonja Bakker en haar Lidl producten waar overal met koeieletters LIGHT op staat, eens kritisch te beoordelen met naam en toenaam?

    Ik wacht je blog in spanning af!

  10. Angenita zegt

    januari 20, 2014 om 13:12

    De enige hetze die ik hier proef is er een tegen de mensen die het niet eens zijn met Monique. Op sukrin is kritiek en terecht. Dit doet niks af aan de recepten maar wel aan de adviezen die Monique geeft. Wees een vrouw en trek je conclussie. Mensen bannen, kritiek verwijderen maar wel mee lezen en liken als iemand in je voordeel spreekt vind ik zelf een beetje achterbaks.

    • Angenita zegt

      januari 20, 2014 om 14:06

      NB wat groen is als je het van het land haalt en wit verkocht wordt kan niet gezond zijn…..
      Hoe wordt Sukrin gemaakt?
      Sukrin is een suikeralcohol genaamd Erythritol. Het wordt verkregen uit glucose door fermentatie. Het resultaat wordt vervolgens gedroogd, gefiltreerd en gezuiverd en uiteindelijk onstaan zo de Sukrin kristallen. In ons geval komt de glucose uit mais en is van een zeer hoge kwaliteit. Kristalsuiker wordt, als je lang genoeg in het proces terug gaat, van natuurlijke bestanddelen gemaakt. Cocaïne ook….slecht argument!

  11. Tineke zegt

    januari 20, 2014 om 14:33

    Iris, ik had jouw artikel over zoetmiddelen al eerder gelezen; erg duidelijk, en ook de verwijzingen naar verdere informatie is prettig.
    Ik wist en weet dat er wat gaande was omtrent sukrin, maar niet dat er zo’n heisa om bleef bestaan in de facebookgroep van Monique. Ik ben daarvan geen lid meer en kan ook bij andere groepen niets zien wat zij post. (Ik heb dat in december na weer een aanvaring met haar zo ingesteld en dat bevalt me prima).

    Met het aspartaam verhaal in mijn achterhoofd ben ik bijzonder huiverig om een nieuw zgn. “veilig” zoetmiddel te gebruiken, .
    Voeding en eettradities hebben mijn belangstelling maar ik pretendeer geen ultieme voedingsexpert te zijn. Ik zoek slechts mijn weg door voedings- en gezondheidsland naar wat voor mij en mijn gezin werkt, waarbij ik nog een stapje extra doe door mijn ervaringen te delen via mijn website.
    In eerste instantie is dit een weg terug naar de traditionele technieken en ingrediënten die gangbaar waren toen het woord welvaartsziekten nog niet was uitgevonden.

    Monique heeft een poosje “meegedaan” op mijn website, zoals een aantal van jullie nog wel weten. Zij zag de mogelijkheid om via een particuliere site het web op te gaan en ik vond het prettig om een voedingsdeskundige in het team te hebben – al heb ik over die deskundigheid nu mijn twijfels.
    Jammer genoeg is de suiker (of misschien is het ook wel de sukrin bedenk ik me opeens) tussen haar en mij in komen te staan en o.a. daarom is de samenwerking beëindigd. Wat er door MvdV verteld is over de oorzaak is mij niet bekend.

    Ik ben geen fan van sukrin, het smaakt wel zoet maar ook “leeg”.
    Ik hou het voorlopig nog maar even bij de “ouderwetse kristalsuiker” die ook mijn oma gebruikte. En daarvan dan wel wat minder dan wat de laatste decennia gangbaar was geworden. Ook gebruik ik ruwe rietsuiker en honing, en de laatste tijd ook dadels om te zoeten.
    Na de “breuk” (suiker versus sukrin – mijn recepten zouden “gif” (suiker en gluten) bevatten – ik werd dus voor gifmengster uitgemaakt) heb ik haar bijdragen op mijn site eens kritisch bekeken. De aankondiging daarna (op mijn site http://eetweetjes.nl/nieuwsflits-8-november) dat de recepten met sukrin verwijderd zouden worden was tegen het zere been van MvdV.
    Ik had niet verwacht dat zij ook in haar hartige recepten vaak sukrin verwerkte, er bleven van al haar recepten slechts 3 over waarin het niet werd gebruikt. Ik ben daar erg van geschrokken.

    Net als anderen die hier al reageerden vind ook ik het in hoge mate zorgwekkend dat veel van haar volgers niet voor zichzelf denken en klakkeloos aannemen dat een “nog niet bewezen veilig” ingrediënt (in dit geval: chemische stof) een gezond alternatief is voor suiker. Erger is nog dat wanneer iemand een mogelijke bijwerking meldt dit als niet bestaand wordt afgedaan en het bericht met de melding daarna wordt verwijderd. Zo onthoud je mensen volledige informatie en blijven ze onkundig.
    Er is een verschil tussen kritiek hebben op iemand en kritiek hebben op een product. Het lijkt erop dat negatieve kritiek op het product sukrin of andere zaken die MvdV na aan het hart liggen door haar wordt verward met kritiek op haar als persoon.

  12. monique van der vloed zegt

    januari 21, 2014 om 10:56

    Nou mensen,hier ben ik dan ook met de graag geziene reactie. Aanvankelijk boeit het me allemaal nog allerminst hoe ” het kamp” over mij,mijn groep en mijn bevindingen en keuzes m.b.t gezonde voeding denken,maar ik wordt steeds weer erop gewezen door mensen die hier wel degelijk last van ondervinden.Vandaar ik maar even reageer,waarbij ik hopelijk deze hele hetze en discussie kan sluiten.Het gaat namelijk totaal nergens over,hooguit over disrespect,jaloezie,wrok en misgunning. Zaken die mij niet gewoon zijn en dat wil ik graag zo houden.
    Iris Meier heeft haar mening over Sukrin hier op haar blog geschreven en daar heb ik alle respect voor. Ieder mag zijn/haar mening hebben. Ik sta 100% achter het product sukrin.Daar heb IK namelijk ook alle recht toe.Helaas is daar ,gezien vele reacties ,geen respect voor. Ik ben ook altijd zeer discreet omgegaan met meldingen in mijn groep over mogelijke bijwerkingen. Ik heb dit A: gemeld bij de leverancier en B: bij de producent.Daarnaast ben ik zelf opnieuw met onderzoeken gestart. Het is dus in geen geval waar dat ik hier zeer negatief mee ben omgesprongen . Ik heb,onder geen ENKEL BEDING,posten verwijderd.Als ik posten verwijder,vraag ik dit bijvoorbeeld eerst aan de poster zelf via een PB,of als ik zelf de beslissing maak een post te verwijderen,zal ik deze verwijderen om er direct een nieuwe post op te plaatsen waarin ik dit kenbaar maak.Ik loop niet weg voor waar ik achter sta en verwijder dus ook geen negatieve berichten of posten.Niet over Sukrin,niet over wat dan ook. Mijn groep is verleden maand verhuisd.Ik had in mijn vorige groep bijna 4500 leden.Het betrof een openbare groep. Dit gaf voor velen een onprettig gevoel en na een aantal vragen om meer anonimiteit in de groep besloot ik om de gropep om te zetten in ” geheim”.Helaas neemt facebook ” geheim” zeer letterlijk en werd mijn groep ook onvindbaar voor iedereen: da’s nu niet zo handig voor een auteur. Dus was dit een stomme zet in alle onschuld gemaakt van mijn kant en helaas niet meer terug te draaien.De enige oplossing was: de groep verhuizen.Dat dit leden ging kosten was ik mij bewust.Echter moet je,om een oude groep volledig te kunnen verwijderen,ALLE LEDEN per profiel verwijderen.Dit betekende dus voor mij een dag lang achter de computer zitten om 4500 profielen te verwijderen.Ik kwam tijdens dat deleten erachter dat ontzettend veel profielen niet actief waren, Dus dat er heel veel leden nog wel lid zijn in nummering,maar zelf allang de groep hebben verlaten.Bij wat navraag,schijnt dit in veel grotere groepen het geval: niet alle leden zijn nog ” aanwezig” in veel groepen met een aantal leden boven de 2000.Dit zet recht wat ” Katja”…..beweert.Dat mijn groep is leeg gelopen.Dit is absoluut niet het geval geweest ( zie verklaring hierboven) en heb ik juist nu meer leden ( nieuwe) dan ooit.Goed,en dan hebben we onze eigen leuke ” kok aan huis”. Birgit heeft inderdaad op PUMBO ( de uitgever die mijn FEEST EDITIE heeft uitgebracht) een zeer akelig en naar commentaar geleverd.Deze heb ik echter niet verwijderd.Echter ook niet nadrukkelijk geplaatst.Het bevatte veel onjuistheden en alhoewel het ook een mening was en ik daar het volste respect voor heb,besloot ik om deze niet te plaatsen.Dit lijkt mij meer menselijk dan laag en achterbaks.Mochten er echt dingen in hebben gestaan die ik ook nodig vond om te publiceren,ook ten nadele van mijzelf,zou ik dit zeker hebben gedaan.Echter had Birgit al veel eerder via PB contact met mij opgenomen.Zij heeft mij toen ook verteld zeer negatief te zijn over Sukrin en ik heb haar netjes te woord gestaan om haar vragen te beantwoorden.Ik heb deze gespreksgeschiedenis nog in mijn bezit. Birgit beweert hier in deze reactiestroom ook dat ik schijnbaar vorige week (?) een post heb geplaatst waarin ik heb verteld dat men met een gerust hart maltodextrine mag gebruiken,ook als vulmiddel in bijvoorbeeld zoetmiddelen als stevia.,Nu vraag ik mij dan toch werkelijk af waar zij dat uit heeft weten te halen,want naar mijn weten heb ik dit in geen velden of wegen,zeker niet in een alinea als Birgit hier heeft omschreven,nooit gesuggereerd/beschreven. Ik heb verleden week echter wel een nogal heftige discussie met deze Birgit gehad. Zij beschuldigde mij openlijk van het feit dat mijn recepten ziekmakend zijn.Ik hou mijn respect,maar ik vond dit echter onacceptabel.Dit heb ik haar zowel in een PB als in de reactiestroom laten weten.Hier heeft Birgit niet meer op gereageerd en leek van de aardbodem te zijn verdwenen,maar zie hier,ze is nog actief. Nogmaals: ik hou mijn respect zeer hoog in het vaandel,respecteer ieders oordeel en mening.Ik heb nog nooit iemand ooit maar gevraagd om mijn boeken,mijn recepten en mijn meningen,bevindingen en oordelen maar leuk,goed en aardig te ” moeten” vinden.Ik schrijf voor een breed publiek.Dat wordt vaak vergeten en dit is trouwens ook wat ik Birgit destijds heb geprobeerd uit te leggen toen ze mij vroeg waarom ik in hemelsnaam zoveel glutenvrije meelsoorten gebruikte in mijn recepten die vrij hoog lagen in GI zoals rijstemeel en andere meelsoorten die voor haar waarschijnlijk toch nét even iets te hoog lagen in GI waarde. Ik hou daar ook rekening mee.Maar moet ook rekening houden met heel veel andere facetten. En hou daarom ook mijn recepten zeer open en vrijblijvend,dienen ze meer als een richtlijn om iedereen daarin lekker zelf hun gang te kunnen laten gaan.

    En daar hebben we Luna.
    Luna was al een poosje,overigens samen met Yvonne van Stigt,en nog een ,voor mij niet onbekende uit alle groepen,bezig om mij via reacties onder posten die ik of een ander plaatsten over Sukrin,uit de tent te lokken.Yvonne nam vervolgens meerdere malen ook contact op met mij via de PB ( ook deze gespreksgeschiedenis is nog in mijn bezit) als zij het niet eens bleek met één van mijn artikelen die ik iedere dag in mijn groep plaats. Ik heb zelfs nog éénmalig gehoor gegeven aan haar wens om iets te veranderen.Puur uit respect,niet eens omdat ik het met haar eens was.Yvonne bleef echter steeds opnieuw mij vragen om mijn stukjes aan te passen aan haar normen,bevindingen en waarden,en ik weigerde dit.Ik blijf bij mezelf. Net zoals ik rotsvast achter Sukrin blijf staan. En niet omdat ik Sukrin nu het meest geweldigste suikertje op aarde vind,integendeel.Het zal jullie verbazen,maar mijn meest favoriete suiker is kokosbloesemsuiker.Gewoonweg omdat ik dat ERG LEKKER vind.Helaas kleven daar ook nadelen aan voor het grote publiek waar ik ook recepten voor moet verzorgen.En dan vind ik een 100% natuurlijk gewonnen suiker als Sukrin een ware uitkomst ja.En gebruik ik dit grotendeels in al mijn recepten. Maar ook hier geldt,net als met alles in mijn recepten: kies lekker zelf wat je graag gebruikt. Ik wil,in het geval van de betiichtingen afkomstig van het adres van Luna ten zeerste benadrukken dat ik in GEEN GEVAL haar posten heb verwijderd,mits ik dit in een nieuwe post aan heb gegeven dit te hebben gedaan met daaronder de rede waarom ik mij daartoe genoodzaakt voelde dit te moeten doen.Daarbij nam en neem ik bijwerkingen WEL serieus. Ik ben er serieus,al meteen na de eerste geluiden die mij ter hore kwamen mee aan de slag gegaan. Dat Luna zich zo onbegrepen heeft gevoeld ,dat betreur ik,maar ik betreur het nog meer op de manier hoe zij dit heeft aangepakt.En hoezeer andere mensen zich ermee zijn gaan moeien en ik opeens een soort mikpunt werd om onderuit te halen.Opeens ging het allang niet meer over sukrin,maar over mij,ook al werd dit in alle toonaarden ontkent en werden er zaken als Pb gesprekken voorafgaand onder het kleed geschoven om mij zwarter dan zwart af te schilderen. Waar het eigenlijk vooral op neerkomt is dat ik Sukrin adviseer,achter Sukrin sta en het gebruik in mijn recepten. En dat dit mij niet in dank wordt afgenomen.Zeker mensen als Luna pretenderen in hun werk en in hun zijn liefde en respect voor elkaar uit te brengen.Ik moet helaas zeggen dat ik hier alle respect mis.

    En dan Tineke Broers…….
    Ach ach ach…….wat betreur ik dit alles. Dat doe ik echt.En ik heb hier ook nog best even wat verdriet over gehad.Maar vooral was er van mijn kant ontzettend veel teleurstelling.En weer een erg harde les rijker: dat mensen vaak niet zijn zoals ze zich voordoen.
    Ik zag dat zij het hier ( uiteraard) ook even nodig vond om te reageren.Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik vluchtig even alle bovenstaande reacties heb gelezen: dit uit zelfbescherming en pure walging. Zeker betreft de reactie van deze Tineke,die ik altijd ” mijn tante Tinus” noemde.Omdat we ook zo met elkaar omgingen.Is het eigenlijk niet een beetje vreemd te noemen dat iemand een boek waarvan de persoon notabene zelf de omslag heeft ontworpen,heeft meegewerkt aan testen en ( daarvoor oprecht nog mijn hartelijke dank,dat blijft en zal nooit weggaan) ook hier bij op de stoel razend enthousiast was over het uiteindelijke resultaat,zo gigantisch neer probeert te sabelen in een recensie? Een recensie die ook totaal niet meer relevant was omdat er al reeds langere tijd een tweede,hernieuwde druk uit was gekomen? Daarnaast stonden er vreselijk veel krom getrokken maar recht geboden naar Tineke zelf toe,teksten in het stukje. Gelukkig spatte vooral de wrok en woede eruit,en ontgingen dit ook veel mensen niet.Sterker: ik kreeg meer feedback,boekverkopen en leden erbij dan ooit dus mij heeft het niet echt pijn gedaan,deze recensie.Wat wel ongelooflijk pijn heeft gedaan was de persoon die dit mij echt gewoonweg heeft aangedaan.Ze heeft in de recensie ook meerdere keren beschreven dat ze het een erg slecht geschreven boek vond.Raar,dat ik daar echter ook nooit wat van hoorde tijdens ons hechte contact.We mailden dagelijks,en ook was Tineke reeds al bezig met opzetjes voor mijn vervolgdelen van mijn boeken,die we aanvankelijk ook allemaal zo’n beetje zouden gaan voortzetten in de stijl van mijn huidige basiskookboek. Er waren al wat opzetjes over en weer gegaan betreft kleuren en andere details.Ik heb Tineke meerdere keren gevraagd of ze dit leuk vond om te doen,of dit niet teveel gevraagd was,of dit kon,want ik was al reeds ontzettend dankbaar voor haar knappe staaltje werk van de omslag van de eerste druk. Maar ze heeft keer op keer aangegeven dit juist erg leuk te vinden. We hebben ook een samenwerking gehad met eetweetjes,de website van Tineke.Tineke is hier speciaal voor naartoe gekomen om dit ook samen te gaan kortsluiten hoe we dit tot een leuke samenwerking konden maken.We zagen het beiden erg zitten.Echter was het mij ( en ik denk ook Tineke niet) erg onduidelijk wat mijn plek op de website nu was.Ik denk persoonlijk zelf dat Tineke in die beginfase ook nog ontzettend aan het zoeken is geweest.En uiteindelijk vond ik,na meerdere opmerkingen van mensen die niet goed konden begrijpen waarom er recepten vol ” gif” ( oeh! Suiker!) en roomboter en melk en karnemelk ( de recepten van Tineke) op stonden terwijl ik pretendeer daar absoluut niet mee te werken,dat het beter was dat we de samenwerking stopten. Dit viel bij Tineke niet in goede aarde,zacht uitgedrukt en ze heeft me dan ook opnieuw gevraagd naar een mogelijke oplossing te zoeken.Toch leek het mij,zeker ook voor Tineke zelf,beter dat we de samenwerking stopten. Dit heeft bij Tineke waarschijnlijk de vriendschap opgegeven.Ik heb,omdat Tineke mij dierbaar was,en ik er nog het beste van wilde maken samen,Tineke nog gebeld nadat ze niets meer liet horen en niet reageerde op mailtjes,Ze was ronduit vijandig en negatief en bleef in continue aanval in mijn woorden. Ik heb haar uiteindelijk gevraagd wat ze nu nog met ” de vriendschap” wilde en haar antwoord was duidelijk.Geen contact meer.Dit heeft me best even wat verdriet gekost maar wist ook dat het wellicht beter was zo.Ieder onze eigen weg en ook dat Tineke zichzelf kon ontwikkelen op haar eigen website.Eind goed,al goed dacht ik.Niet dus want bij Tineke bleek nog erg veel wrok te sidderen waartoe ze in staat is geweest dit mij aan te doen.Dat Tineke opeens in mijn beleving een heel naar en akelig mens blijkt ( in mijn oordeel ben je dit als je dit iemand zo aandoet terwijl je een geschiedenis hebt met deze persoon) dat deed me nog het mest zeer.Gelukkig heelt tijd alle wonden.
    Maar het is en blijft een zeer nare ervaring die ik liever anders had willen herinneren. Ik wil bij deze nog wel even nadrukkelijk zeggen dat ik Tineke voor eeuwig dankbaar ben voor haar prachtige omslag.Daar was en ben ik nog steeds verliefd op,ondanks hoe anderen en dus ook Tineke zelf het boek afbranden. Het is triest.Daar wil ik het bij laten En wens Tineke bij deze ontzettend veel succes en geluk.

    Tja,en zo is het een heel erg lang verhaal gewoprden ( Iris,jij zult blij wezen want oh wat zal dit bezoekers gaan trekken 🙂 ) Ik wilde dit graag doen om veel onwaarheden recht te zetten.Wat anderen denken en vinden van mijn werk/mijn boeken is een mening.En die respecteer ik.Maar onwaarheden en leugens vind ik onacceptabel en ook niet nodig als je staat voor waar je in gelooft.Ik wil ook hier ten zeerste benadrukken dat we allemaal hetzelfde willen: gezondheid in zijn meest haalbare vorm.En omdat we met erg veel verschillende mensen zijn ( niet alleen in de groepen,maar ook daarbuiten) is het onmogelijk om iedereen tevreden te stellen.Wat ik probeer te doen is mijn kennis zoveel als mogelijk delen met iedereen zodat ik mensen kan bereiken en inspireren of op zijn minst te doen aanzetten tot het overstappen naar gezonde voeding.Gezonde voeding in de breedste zin van het woord,omdat er heel veel mensen zijn met ieder zijn wensen,smaken en voorkeuren. Ik hoop met mijn inzet,mijn werk,en mijn boeken dit voor iedereen en de wereld wat dat betreft,te kunnen doen.

    Ik heb geen enkel belang bij Sukrin.Ik voelde me zeer vereerd dat Sukrin mij geheel vrijblijvend heeft uitgenodigd voor de nationale gezondheidsbeurs,ihet is voor mij een fantastische kans om mijn boeken te presenteren.En ja: ik zal een bakdemonstratie geven hoe je lekkere gezonde suikerbeest snoepjes maakt,met Sukrin en wat water. Ik heb dit zelf bedacht: sterker nog: Sukrin wilde dit helemaal niet.Ik heb moeten aandringen. Ik verdien hier niets mee,en ook Sukrin verdient niets aan mij.Ik neem ,in ruil voor mijn recepten en vermelding van mijn boeken op de website van Sukrin,tegen 50% korting Sukrin af.That’s it.Verder speelt er niets en sta ik met mijn eigen hart en ziel achter Sukrin. Als het SLIMPIE was geweest had ik absoluut hard weg gerend.Het gaat mij niet om geld,om macht,om wie de meeste boeken verkoopt,om wie nu mooier,beter en aardiger is.Ik kan dit ( deze afgunst die ik afgelopen tijd zeer vaak geproefd heb helaas) zo slecht begrijpen.Ik voel dit soort dingen niet en ben dan ook stomverbaasd dat volk,die met de neuzen feitelijk diezelfde kanten op staan,daartoe wel in staat zijn.Al vanaf de beginperiode,toen ik samen met Ard Pisa GEZONDHEIDSREVOLUTIE opstartte,hebben wij één boodschap fel naar buiten gebracht: krachten bundelen.Om zo sterker te zijn tegen de voedsel industrie. Ik laat het hierbij.Dit is nu gezegd,mijn kant van het verhaal is verteld en ik hoop dat we allemaal voor elkaar tenminste dat beetje respect kunnen opbrengen.Laat iedereen in zijn/haar waarde en doe je ding. Loop elkaar niet meer in de weg als het niet gaat tussen twee personen en sluit het af.Laat het los en ga verder. We zijn allemaal met ontzettend goede dingen bezig.Moet het daar niet om gaan?

    Warme groet aan iedereen,Monioque

  13. Angenita zegt

    januari 21, 2014 om 11:50

    Onvoorstelbaar en zo kenmerkend tegelijk voor alle berichten die de ronde doen. Neerbuigend, respectloos en overlopend van complottheorieën. Het is jou alles behalve vreemd! Als je de moeite zou nemen om te luisteren naar wat hier allemaal gebeurd dan zou je dankbaar moeten zijn voor de moeite die mensen nemen jou iets duidelijk te maken. Mensen met universitaire opleidingen hebben de moeite genomen om hun kennis met jou te delen en je wordt boos???? Je ziet het als een gunst naar Yvonne toe iets hiervan aan te horen?? Luna, een vrouw die 5 kinderen in haar eentje heeft opgevoed met een eigen praktijk, geeft al jaren les….. ik ben flabbergasted over deze reactie en de toren waarin jij jezelf waant.
    Vriendelijke groet, Angenita
    PS Ik durf het bijna niet te zeggen maar je naam staat denk ik verkeerd geschreven.

  14. Angenita zegt

    januari 21, 2014 om 11:59

    PS2 Wellicht had je al die bijwerkingen kunnen voorkomen door te luisteren naar de mensen die er verstand van hebben. Melden bij producent, zelf onderzoeken starten en ergste nog mensen die te lijden hebben gehad en naar wat ik begrepen heb van professionals ook gevaar hebben gelopen door stug vol te houden dat sucrin geen kwaad kan. Sucrin komt van de voedingsindustrie! En dat is wat verschillende mensen jou duidelijk proberen te maken!

  15. Annelies van Zelst zegt

    januari 21, 2014 om 12:25

    Monique van der Vloed,Voor mij zou het een stuk geloofwaardiger zijn als je niets met Sukrin te maken zou hebben.

  16. katja zegt

    januari 21, 2014 om 14:42

    wat een lariekoek! Ik ben het eens met Angenita. Voor iemand die het allemaal niet boeit neem je het toch allemaal wel heel persoonlijk op en doe je reageer je op de dingen die gezegd zijn met lariekoek! Je probeert alles op wat voor manier dan ook te weerleggen met argumenten die echt niet altijd ergens op slaan en vervolgens mag iedereen een mening hebben en praat je over respect… Er klopt niets van! Ik kan nog meer tijd stoppen in het weerleggen van jou info over 2000 inactieve accounts, de manier waarop jij hebt gecommuniceerd in de groep over de samenwerking Tineke en de vraag over de betrouwbaarheid van jouw onderzoeken, je ontkenningen etc… en nog zo veel meer maar weet je… I rest my case… oh nee, nog 1 ding…leer om te gaan met kritiek!

  17. Carla zegt

    januari 27, 2014 om 13:48

    Hallo,
    Ik wil een recept gaan maken waar sukrin als ingrediënt staat.
    Ik heb stevia, honing, vanillepoeder en palmsuiker in huis.
    Het hoeft voor mij niet geheel suikervrij te zijn.
    Kan iemand mij vertellen hoe ik het het beste kan vervangen..
    In het recept staat : 100 gram sukrin
    Dan ook 100 gram honing nemen?
    Groet Carla

    • Iris Maier zegt

      januari 30, 2014 om 11:38

      Sukrin is iets minder zoet dan suiker en honing is ongeveer 2x zoeter dan suiker. Ik zou dus zeker een stuk minder honing nemen, begin met de helft en proef. Stevia is helemaal lastig om te doseren en zou ik ook alleen in combinatie met honing oid gebruiken. Misschien kun je, als het met de helft honing je niet zoet genoeg is, er nog een klein snufje stevia bij doen. Succes!

  18. Angenita zegt

    januari 27, 2014 om 14:48

    Ik heb begrepen dat sukrin 2x zo zoet is als gewone suiker. Evengoed krijgt je hersenen signaaltjes van suiker door dus de behoefte aan sukrin/suiker zal toenemen. Als je hier van uit gaat kun je met de helft toe. Ik zou kiezen voor kokosbloesemsuiker , deze beinvloed je bloedsuikerspiegel niet.

  19. Birgit Flüg zegt

    januari 27, 2014 om 15:04

    nee hoor, als je 100 g suiker nodig hebt, moet je 110 g Sukrin nemen. Sukrin is dus minder zoet dan suiker. In jouw recept dus 80-90 g honing. Maar ik zou zeggen: proef het deeg en voeg zo veel honing toe als nodig. Verder ben ik het met Agniet eens 😉

    • Iris Maier zegt

      januari 30, 2014 om 11:41

      Inderdaad, wat Agniet zegt: kokosbloesemsuiker beïnvloed je bloedsuiker niet zo sterk. Als je een deeg hebt met witmeel, zou ik dat zeker overwegen. Honing verliest natuurlijk veel van zijn goede eigenschappen als je deze verhit, dat is een beetje zonde natuurlijk. Maar wie weet ga je wel iets heel anders maken en gebruik je helemaal geen deeg:-)

  20. Yf zegt

    februari 27, 2014 om 15:15

    Wit bruin redenatie….
    Dus eieren in een witte schaal zijn te wantrouwen/leeg en in een bruine schaal zijn ze goed?

    • Iris Maier zegt

      februari 27, 2014 om 17:02

      Eierschalen eet je in principe niet op, hoewel dat wel heel goed kan zie dit artikel. En witte schalen zijn niet bewerkt om ze wit te krijgen o.i.d, dus in die zin kun je het ook niet met elkaar vergelijken. Het gaat om voedingsmiddelen die wit zijn geworden door bewerking (suiker, wit meel, witte stevia etc.). Voor zover ik weet zit er geen verschil in mineralen content tussen witte en bruine eieren, maar het zou wel interessant zijn dat te onderzoeken, wie weet:-)

  21. liesbeth zegt

    maart 1, 2014 om 11:31

    ziek gek en achterbaks hoe monique vd v mensen voor gek houd uit eigeb belang voor haar. stevia sukrin en cool bear zijn haar sponsers. die heeft z nodig voor haar bakboek volgend september. zonder deze lan ze haar bakboek niet uitgeven. zie het als voedingscentrum niet kan bestaan zonder haar sponsers zoals becel. ze heeft liever een bakboek dan dat ze zich zorgen maakt om de gezondheid vd mensen uit haar groep. zeg nu zelf als voedingsadviseur kun je geen producten gaan promoten waarvan de gezondheidsrisicos bekend zijn. vies ziek!!

  22. megan zegt

    maart 1, 2014 om 20:14

    ik ben benieuwd, wat kan ik beter ipv kristalsuiker nemen, maar wat is dan het gezondst? mijn oma heeft op aanraden van monique van der vloed, stevia en sukrin gaan gebruiken ipv haar gewone suiker. Dit was in pb berichten aan mijn oma, die bewaard hebben. Op de vierde dag kreeg ze een soort aanval,ziekenhuis eerste hulp vervolgens 6 dagen ziekenhuis,het enige wat ze anders was gaan eten was de suiker. Ze had een hartinfarct gehad. ik wou dat ik deze websites eerder gezien had voordat ze mn omainpakte om een bakboek te bestellen

  23. megan zegt

    maart 1, 2014 om 20:29

    monique jij staat achter die producten omdat ze jouw sponseren of je hun nu gevraagd hebt of niet. ze hebben steun nodig van zo iemand zoals jij die erin trapt deze producten te promoten omdat ze anders nooit zullen verkopen. Stevia was bv vroeger een soort paracetamol,je nam het als je griep of hoofdpijn had oid. Neem je dit vaak dan krijg je alleen maar meer honger omdat je bloedsuiker daalt..maar hoe meer je met stevia neemt hoe meer honger en hoe meer die bloedsuiker daalt! ik vind dat jij de boodschap die je doel was zoals je hierboven beschreef uit te geven door het starten van je groepen,, als enige van de twee niet naleeft. je noemt ard pisa erbij maar die heeft zich wel aan zijn doel gehouden,de waarheid geschreven in een goed boek!! Maar jij, jij vind het belangrijker om je boeken te verkopen en een boek te hebben,,,jaloers op je excollega? waarmee je een boek schreef? Waarom had je ineens toen je eerste boek uitkwam de schrijver van je andere boek bv uit je groep gegooid./waarom heb je alle specialisten en voedingsadiseurs die je de waarheid vermelden in de groep verwijderd? de gezondheid is minder tot niet belangrijk voor je. maar je maakt ze wijs op een hele slinkse manier dat dit wel zo is. Maar je deelt alleen maar wit meel gerechten in je groep met ach stevia en sukrin. Mensen worden door je groep op het verkeerde spoor gezet en dat is zo achterbaks. en dan de groep gezondheidsrevolutie ineens wel noemen als je het te warm onder je voeten word? je misbruikt bij deze zijn naam,want ik denk niet dat ard pisa ook zoals jij is,maar jij laat overkomen hij ook zo is. Mensen uit je groep gooien als ze de waarheid spreken over sukrin of stevia of coolbear. Hoe verklaren je nieuwe leden dit.? totdat hun ontdekken wie je echt bent, een mens wat vaak grof uit kan vallen en niet met kritiek kan omgaan,dus dan de mensen met kritiek maar verwijderd. Nou jammer dan dat hier wel iets is wat jij niet weg kan halen.!! Ik hoop dat je gauw ophoud met de mensen zo te misleiden en er zelf beter van te worden, en dan ook nog iemand anders in je praktijken betrekken telkens weer totdat ze opgeven of je zeggen dat stevia eigenlijk niet zo goed is. Dan zoek jij gauw een nieuwe persoon. Ik ben benieuwd of ard pisa dit allemaal voor de tyd heeft geweten wat jij allemaal uitspookt op fb. Hij schrijft in zijn boek waarom suikers slecht zijn,jij post vooral dingen in je groep met zoet en zoet en stevia. Alsof er geen salade of echt eten bestaat…je stimuleerd die mensen niet om minder te eten maar maakt ze verslaafd aan stevia en sukrin en cool bear waardoor ze alleen maar meer en meer en meer willen. Het lijkt wel bijna hoe coca cola te werk is gegaan, en hoe monsanto te werk gaat. Iemand moet opkomen voor deze mensen en ik doe het nu. worden ze eindelijk wakker ga jij ze zo bepraten dat ze stevia gaan gebruiken(ook in cool bear stevia) ik ben blij dat ik jouw niet ben,want ik durf tenminste in de spiegel te kijken!

  24. saskia zegt

    maart 6, 2014 om 22:32

    Ik ben zelf suikerpatient, ik heb suiker type 2. Mag wel iets suiker hebben maar met mate dus ik let goed op mijn suikergebruik. Ik gebruik zo min mogelijk suiker, in mijn thee enkel alleen zoetstof of gewoon zonder iets erin. Ik gebruik gewoon een goedkope zoetstof, ik hoef niet zo nodig “merk” te hebben. Ik heb wel es stevia gebruikt om het uit te proberen maar ik vind het vies, bittere smaak die er aan zit. En ik vind dat stevia behoorlijk duur is ook.

    Als ik zo lees dat sukrin bijwerkingen kan hebben en wat voor bijwerkingen hoef ik geen sukrin, ik ben niet zo van suiker(s) en zoetstoffen wat er ook allemaal voor verschillende suikers en zoetstoffen zijn, ik gebruik gewoon liever niks en eet ook liever gewoon geen gebak of koek ed. Stuk goedkoper denk ik ook en ik merk ook door mijn minimale tot helemaal geen suiker of zoetstof gebruik dat ik weinig behoefte heb aan zoet/suiker en best zonder kan. Als ik iets bak, gebruik ik gewone suiker, maar neem zelf maar een heel klein stukje van het gebak bv. Ik bak alleen maar als ik of me dochter jarig zijn, tussendoor heel af en toe.

    gr, Saskia

    • Iris Maier zegt

      maart 7, 2014 om 06:39

      Zo kun je het inderdaad ook doen, Saskia! Het is een kwestie van gewenning ook. Nu zou ik zelf wel, als ik iets zoets wil maken, dat maken met een goede witte suiker vervanger, zoals honing of kokosbloesemsuiker. Je leest daar meer over op mijn blog Goed Gezoet

      • saskia zegt

        maart 7, 2014 om 08:59

        Ik had zelf evt ook aan kokosbloesemsuiker gedacht als goede witte suiker vervanger. Ik heb begrepen dat kokosbloesemsuiker geen invloed op de bloedsuikerspiegel heeft?

        gr Saskia

        • Iris Maier zegt

          maart 7, 2014 om 12:29

          Ja, dat klopt saskia, dat is het grote voordeel van kokosbloesemsuiker!

  25. vroukje zegt

    augustus 6, 2014 om 08:28

    Nou ik ben zoals zovelen nu uit de groep gegooid. Ik plaatste waarschynlyk iets waar ze niet mee eens was. En hop verwijderen zonder waarschuwing of enig bericht. Monique, ben benieiwd of je hier kan uitleggen waarom je mensen zo laag bij de grond behandeld. Als ik je reactie hierboven lees lijkt het alsof je denkt dat iedereen tegen je is. Conspiracy theorieen? Stevia maakt dat je meer honger krijgt…dat weet nu iedereen. En waarpm houd je het met geeneen collega lang vol? Vriendinnen die je dr rug toe keert..wie ben jij..of is geld en stevia naar je hoifd gestegen? Blijf mensNt dat ben je ook. Je poept net als wij sochtends..

  26. jaqueline zegt

    augustus 6, 2014 om 08:44

    Ben 1 vd exen v monique. We hebben allen contact gezocht. Als wij een boekje open doen hoe ze is en wat ze zei. Dan denk ik de groep instort. Hoop dat ze ver van me weg blijft. Obsessief paranoia en heel snel lastv hormonen. Ze houd met niemand echte vriendsch alleen met dr oma. Ze gebruikt iedereen zodat ze er zelf beter v word.

  27. Keutertje zegt

    augustus 8, 2014 om 17:28

    Oke oke, ik vind ook van alles op internet. Ik ben een echte zoetekauw en zag al helemaal voor me hoe ik op een ‘gezonde’ wijze toch nog wat lekkers kon maken, maar als ik dit lees over sukrin en stevia krijg ik ook de bibbers. Toch wil ik nog wel graag bijv. vla of eierkoeken maken. Aangezien ik echt een beginner (lees: kluns) ben op het gebied van zelf bakken/koken, vraag ik me af of jullie dan alleen kokosbloesem gebruiken als suikervervanger. En als dit een goed middel is om te gebruiken, kan ik dit dan echt zo i.p.v. sukrin of stevia gebruiken? En kan iemand me vertellen in welke mate ik deze bloesem moet gebruiken?

  28. iris zegt

    augustus 10, 2014 om 11:46

    Het voordeel van kokosbloesemsuiker is dat het een heel lage glycemische index heeft. Je kunt het in recepten als suikervervanger gebruiken en dan gewoon 1:1 de suiker vervangen. Stevia is vele malen zoeter en daar heb je dus veel minder van nodig. Wel moet je er rekening mee houden dat de smaak ook anders is dan gewone suiker. Het is wat caramelachtig en het is bruinig, dus het beïnvloed ook de kleur van je baksel.
    Beantwoord dat een beetje je vraag?

    • Keutertje zegt

      augustus 11, 2014 om 07:25

      Ja dat doet het zeker! Bedankt!! Ik wil wel graag wat recepten maken uit het basiskookboek en daar komt natuurlijk veel sukrin en stevia aan te pas. Kun je me vertellen hoeveel kokosbloesemsuiker ik moet gebruiken ipv 100 gram sukrin of 30 gram stevia kristalsuiker? Groetjes

      Ps: ik plak er dan stiekem nog even een vraag achteraan. Ik wil graag veel water drinken, maar krijg het niet altijd voor elkaar. Ik ben gek op ranja, maar de meeste zijn vreselijk fout;) Is er iets gezonds wat ik kan gebruiken om water een smaakje te geven?

      • Laura zegt

        januari 20, 2015 om 14:07

        Als het nog nodig is: een tip om gezond water met een smaakje te drinken: fruitwater, of terwijl gewoon water met vers fruit. Diverse recepten te vinden met Google 🙂
        (En misschien ook groene thee?)

  29. Iris Maier zegt

    augustus 12, 2014 om 09:10

    Wat de hoeveelheid kokosbloesemsuiker versus stevia of sukrin betreft: Ik zou het je niet durven zeggen, sorry!

    Als je meer vocht binnen wilt krijgen, raad ik je aan om een gefermenteerd drankje te nemen zoals waterkefir of kombucha of iets met de gemberbug. Allemaal op dit blog te vinden. Of neem af en toe een kop zelfgetrokken bottenbouillon met keltisch zeezout. Zodoende kom je ook aan voldoende electrolyten.

  30. Otje zegt

    september 29, 2014 om 14:47

    Hoe zit het met Agave siroop? Dat het niet supergoed voor je is weet ik, maar vergeleken met sukrin/stevia?

    • Iris Maier zegt

      september 30, 2014 om 14:04

      Beste Otje,
      Dat is een lastige vraag! Ik gebruik zelf wel af en toe groene stevia, weliswaar altijd in combinatie met een ander zoetmiddel als honing. Sukrin vetrouw ik gewoon niet en gebruik ik dan ook niet. Agavesiroop gebruik ik ook niet, omdat het zwaar bewerkt is en zoveel fructose bevat. Of de een nou iets minder slecht of iets beter is dan de ander, durf ik niet te zeggen…

  31. marijke zegt

    oktober 10, 2014 om 11:38

    Jammer dat monique van der vloed alleen maar stevia wil verkopen omdat haar bakboek erdoor gesponserd word…pffff

  32. merel zegt

    oktober 10, 2014 om 11:40

    ik dacht dat monique mijn grote liefde was…totdat ze me bedroog met een ander. en dan hoor je dit over dr situatie nu…ben blij dat zij niet meer mn verkering is!

  33. Lisette Van Pelt zegt

    oktober 24, 2014 om 23:19

    Ik ben sinds aantal maanden lid van de groep van monique en deel jullie mening niet.
    als iemand vraagt of de stevia oid vervangen kan worden dan geeft ze gewoon antwoord.
    ik heb haar nieuwe boek en zie t als richtlijn.
    ik gebruik palmsuiker ipv stevia of sukrin.
    big deal….
    ik vind haar prettig en menselijk
    kan ik hier niet echt zeggen!
    Tabeeee!!!

  34. Melissa zegt

    november 13, 2014 om 18:31

    Verwonderd lees ik hier dat de website http://www.steviaproducts.be zegt dat er niks mis met Sukrin en dat zij de mensen van deze website betichtten van slecht bronnen onderzoek… Wij hebben hieromtrent nooit een mening ge-uit, hebben niets met Sukrin te maken maar zijn wel producent van steviolglycosiden en erythritol van biologische afkomst. Of mensen steviolglycosiden en/of erythritol aankopen moet ieder voor zich beslissen denk ik. Voor diabetes patiënten als mezelf bieden steviolglycosiden een mooi alternatief. Zelf kan ik pure erythritol niet verdragen, maar vele mensen zijn dan wel weer blij met deze suikervervanger.

    • Iris Maier zegt

      november 13, 2014 om 18:51

      De tekst nog eens nalezend, staat het er inderdaad een beetje vreemd. Mijn excuses daarvoor! Wat ik wilde zeggen was dat Monique mij betichtte van slecht bronnen onderzoek, niet steviaproducts.be.
      Uiteraard moet een ieder voor zich weten of hij/zij stevia, ertythritol of wat ook gebruikt. Ik probeer enkel mijn bezwaren ertegen duidelijk te maken, zodat ieder voor zich een keuze kan maken wat het beste bij hem of haar past.

      • Benjamin zegt

        april 30, 2016 om 07:21

        Hoi Iris, Ik zie dat de onterechte link en naamsvermelding van Stevia Products (die jou zou betichten) nog steeds in het artikel staat… (je biedt excuses aan maar de onterechte zin blijft er staan) Kan je die verwijderen aub? Dank alvast.

        • Iris Maier zegt

          mei 2, 2016 om 12:36

          Hoe dat indertijd precies is gegaan weet ik niet, waarschijnlijk zocht ik gewoon naar een link met informatie daarover en heb ik die voor de duidelijkheid erbij gezet. Maar ik heb ‘m verwijderd, het voegt toch niet veel toe verder.

  35. Melissa zegt

    november 13, 2014 om 19:03

    Geen probleem Iris. Ik schrok er wel even van 😉
    Fijne avond nog!
    Melissa

  36. Angenita zegt

    november 14, 2014 om 09:28

    Feit blijft dat het zwaar bewerkte producten zijn die door het lichaam niet herkend wordt als voeding. Ik blijf me verbazen hoe mensen met gezondheidsproblemen er bewust voor kiezen om troep in hun mond te stoppen zodat ze verder kunnen gaan met snoepen. Hoeveel wake up calls heb je nodig?? denk ik dan. Maar inderdaad ieder zijn keuze….de farmaceutische industrie en voedingsindustrie varen er wel bij!

  37. linda zegt

    oktober 16, 2015 om 10:07

    waarom krijgt stevia een Enummer van de overheid met een maximale “dosis” per dag?
    Tegen de tijd dat je het koopt zit er niks natuurlijks meer aan en moet je er lekker af blijven. zonder suiker went met 2 maanden. Dat maken we natuurlijk lekker zelf maakt zelfs reclame voor cool bear. limonade speciaal voor kinderen met stevia. moet er toch niet aan denken dat kinderen hier dagelijks lekker een paar glaasjes van drinken.

    • Iris Maier zegt

      oktober 17, 2015 om 12:28

      Inderdaad, die witte stevia is gewoon een bewerkt product en leeg, bevat niks geen voedingsstoffen, zelfs geen calorieën…

  38. Kris zegt

    oktober 22, 2015 om 15:29

    Ik vind het zo jammer dat door alle nieuwe opkomende blogs en facebookpagina’s en websites die allemaal ‘o zo graag’ hun eigen waarheid willen verkondigen ik zelf helemaal niet meer weet wat al dan niet goed of beter is voor mijn lijf.

    Sinds ik de diagnose pré diabeet heb gekregen heb ik mijn eetpatroon volledig veranderd; ik probeer alleen nog onbewerkte en natuurlijke producten te eten. Koop geen pakjes of zakjes meer en probeer alles zelf te maken. De bioboer en winkel hebben aan mij een grote klant..

    Maar helaas, ik ben en blijf een snoeper, een hobbykok en bakker, en ondanks al mijn goede voornemens wil ik soms toch ook nog eens graag een gebakje of taartje… en wat gebruik je dan?

    Ik had alle geraffineerde meel en bloemsoorten al de deur uit gedaan en vond het heerlijk om zo af en toe eens iets “gezond” te bakken gezoet met kokosbloesemsuiker … toen op advies van iemand die het allemaal wel wist (en ik ga geen namen noemen) overgeschakeld op stevia. Grote tegenvaller , ik vind Stevia ronduit vies en vind er helemaal niks aan, maar wat dan, geprobeerd te zoeten met fruit (appelmoes) maar ook dat bleek dan weer niet goed te zijn…

    Het gevolg is nu dat ik helemaal niet meer weet wat ik moet doen en dat ik totaal geen plezier meer heb in het koken en bakken. Ik ben alleen nog maar bezig met de vraag: is dit nu wel goed en als ik dat gebruik mag dat dan wel… Heel jammer want voor al de goedbedoelde adviezen had ik mezelf een relatief gezond eetpatroon aangemeten en ik voelde me daar ook prima bij met als cadeautje een gewichtsverlies. Nu ben ik dus alleen maar in de war, eten is geen feest meer maar een opdracht waar uren denkwerk aan vooraf gaan en na het eten nog eens uren denkwerk omdat ik (volgens alle adviezen) toch weer fout bezig ben.. en ja hoor, langzaamaan komen de kilo’s ook weer terug ..

    Dus hartelijk dank aan alle blogs .. fb pagina’s.. zelfuitgeroepen voedingsgoeroe’s !!!
    Ik ga gewoon terug mijn eigen gezonde boerenverstand gebruiken en meld me af bij alle blog’s en fb pagina’s waar ik horendul van wordt.

    Terug naar de basis en de kookboeken die ik in het begin gebruikte en waar mijn lijf en ik zeer happy van werden.
    Weg met de overvloed aan informatie!
    Succes aan alle anderen die het op hun manier willen waarmaken

    • Iris Maier zegt

      oktober 29, 2015 om 07:38

      Beste Kris,
      Het is ook super lastig allemaal! De een roept dit, de ander zegt dat… Zelf probeer ik zoveel mogelijk op te letten waar mijn lijf blij van wordt en waar niet van. En ook geloof ik niet zo in het volledig schrappen van voedingsmiddelen, of dat nou vlees en vis is, zuivel of granen en peulvruchten. Het is lastiger als je een aandoening hebt waar je rekening mee dient te houden, zoals diabetes, maar ook suikers heeft je lijf m.i. gewoon nodig. Niet in de hoeveelheden die we tegenwoordig wegstouwen en liefst ook niet de geraffineerde variant. Mijn devies is altijd: eet zo puur en onbewerkt mogelijk, zonder pakjes en zakjes en andere fabrieksrommel en let op hoe jouw lijf erop reageert.
      Veel succes!

  39. Gerda zegt

    november 20, 2015 om 21:57

    Hallo,
    Goh wat schrik ik van de reactie’s hier, terwijl ik aan het zoeken was naar een goede suikervervanger.

    Maar gelukkig even overal doorheen lezen ben ik er van overtuigd dat ik geen sukrin ga gebruiken.
    Stevia ronduit vies vind ( en ik had een peper duur potje witte 97% stevia gekocht) en honing ook niet alles is ( geprobeerd en tegen gevallen.)

    Ik vind de info duidelijk en iedereen kan er uit halen wat hij wil.
    Ik geloof dat ik voor de kokosbloesemsuiker ga. Dat maar eens proberen.
    We proberen momenteel te leven met zo min mogelijk koolhydraten maar ik mis af en toe gewoon iets zoets, alle baksels zonder suiker en meel zijn echt niet te eten. Gortdroog en bitter van de zoetstof.
    Beter wat minder en met een gezondere suiker variant is mijn mening.
    Koken doe ik al heel lang zonder pakjes en zakjes, ook brood bak ik zelf.
    Nu nog het gezonde zoet zoeken.

    Groetjes Gerda

    • Gerda zegt

      november 20, 2015 om 22:01

      O en ik maak ook mijn eigen (goudse) kaas, toch wel even leuk erbij te zetten.

      • Iris Maier zegt

        december 3, 2015 om 09:35

        Zeker leuk! Doe je dat allang?

    • Iris Maier zegt

      december 3, 2015 om 09:34

      Ja, het zijn nogal wat reacties inderdaad… En koolhydraten, je hebt ze ook nodig en m.i. is het helemaal niet verkeerd om af en toe eens iets zoets te eten, zolang je het maar niet overdrijft. Het scheelt al enorm als je zonder pakjes en zakjes kookt en geen frisdranken, fruitsappen etc. gebruikt. In je eigen baksels kun je ervoor kiezen minder zoetstoffen te gebruiken en zoetstoffen die iets meer te bieden hebben dan zoet alleen, zoals dat het geval is met geraffineerde suiker.

      Mag ik vragen waarom honing jou niet is bevallen, in wat voor opzicht?

  40. Ingrid zegt

    april 30, 2016 om 10:36

    Dus dit klopt niet? http://moniquevandervloed.nl/alles-greensweet-stevia/

    • Iris Maier zegt

      mei 2, 2016 om 12:29

      Wat precies bedoel je, wat klopt niet? Ik ben zelf meer een voorstander van puur en echt eten, witte stevia is bewerkt en leeg en geen voedingsmiddel, hoe dat wordt verkregen (d.m.v. chemie of een ander proces), maakt daarvoor weinig uit. Groene stevia is tenminste nog het plantje zelf, maar ook dat blijft m.i. iets waarvoor je moet uitkijken. Je fopt ahw je lijf, want je proeft zoet, dat wordt door de hersenen ook waargenomen, die krijgen het signaal binnen dat er iets zoets gegeten wordt en zetten vervolgens processen ingang, maar er zijn geen calorieën om te verbranden… Daarom gebruik ik nooit stevia als enige zoetmiddel, altijd in combinatie met bijvoorbeeld honing.

      • Joyce zegt

        september 30, 2016 om 09:04

        Lees met interesse over de zoetmiddelen. Als er een zoetmiddel als b.v. Stevia gebruikt wordt zijn er toch calorieën aanwezig om te verbranden van de andere ingrediënten b.v. yoghurt? Vanwaar dan de honing?

        • Iris Maier zegt

          oktober 19, 2016 om 14:38

          Hi Joyce,

          Goede vraag! En ik heb er eerlijk gezegd ook niet zo 1,2,3 antwoord op… Ik ga eens op onderzoek uit!

  41. Ingrid zegt

    mei 2, 2016 om 12:48

    In het artikel wordt gezegd dat haar witte stevia zuiver is en dat het stevia plantje enkel met water wordt bewerkt? Ik zou die attesten toch wel eens willen zien.

    • Iris Maier zegt

      juni 14, 2016 om 08:35

      Het kan goed zijn hoor, dat het zuiver is, maar het blijft een leeg product, zelfs nog leger dan witte suiker, omdat dat nog calorieën bevat 🙂 Witte stevia, net als witte suiker is een bewerkt product, ontdaan van alle andere stoffen, zoals mineralen. En zuiver, ja, witte suiker kan ook heel zuiver zijn: pure sucrose, niks meer, niks minder.

  42. Gerty de Wolf zegt

    februari 12, 2017 om 22:36

    Hoi Iris,

    Ik was blij dat ik je blog vond, want ik had tot dusver allen nog positieve informatie over erythtitol gevonden en dat was natuurlijk te mooi om waar te zijn. met je ‘wit’ dus leeg/slecht (iets te kort door de bocht) kan ik niet zoveel, maar ik begrijp dat het jou een hint geeft dat iets mogelijk iets is wat te weinig waarde heeft om te gebruiken. Ik ben naar aanleiding van je blog even gaan snuffelen op een van m’n favoriete sites van de Paleo mom. Zij schrijft vaker wat alternatieven voor suiker. Wellicht dat het je ook aanspreekt: https://www.thepaleomom.com/paleo-splenda-erythritol-stevia-low-calorie-sweeteners/

    Groetjes,
    Gerty

    • Iris Maier zegt

      augustus 16, 2017 om 11:48

      Ben het wel met je eens dat het iets kort door de bocht is, dat wit per definitie slecht is. Het gaat wel in veel gevallen op dat wit betekent dat het is leeggeroofd van van alles en nog wat, denk maar aan witmeel versus bruin, witte rijst vs bruine zilvervlies, witte suiker vs oerzoet en palmsuiker en wit tafelzout vs grijs Keltisch zeezout. Nu is bruine suiker ook niet wit (duh), maar toch bevat het meestal geen mineralen en dergelijke. Het is namelijk witte basterd suiker waaraan karamel is toegevoegd (of melasse o.i.d. en dan bevat het wel weer mineralen…). En aan tafelzout wordt jodium toegevoegd. Maar ja, beide zijn wel eerst dus geraffineerd, dat dan weer wel. En melk is ook wit, vooral geitenmelk en dat zit dan juist weer bomvol met van alles en nog wat, dus ja, iet wat kort door de bocht is het wel ja 🙂

      Interessant artikel van the Paleo Mom trouwens, dank daarvoor!

  43. marcella zegt

    augustus 15, 2017 om 08:59

    Ook een interessant om te lezen. https://well.blogs.nytimes.com/2016/06/08/is-sugar-really-bad-for-you-it-depends/

    Ik denk zelf dat suiker (met mate 6 theelepels) niet slecht is, maar omdat het overal aan toegevoegd wordt, wordt er teveel suiker geconsumeerd. Ik ben zelf niet zo van de Stevia en Sukrin. Ik beperk mijn zoet inname door geen pakjes etc te kopen en geen frisdrank te drinken, en zoveel mogelijk zelf maken. Als je dan af en toe een taart bakt gewoon lekker met suiker, en plezier houden in het baken (Kris). Mijn schoonmoeder en vele andere die ik ken zijn bijna 100 geworden. Gewoon met af en toe suiker. Het punt is volgens mij dat de voedingsindustrie met zoveel slechte producten gewoon gemeden moeten worden, en back to basic.

  44. Gerda zegt

    augustus 23, 2017 om 14:32

    1 theelepel stevia-extract kan een soortgelijke zoetkracht hebben als een geheel kopje suiker, maar dit kan variëren tussen de merken. las ik hier klopt dat!!https://www.isditwelgezond.nl/stevia/

    • Iris Maier zegt

      augustus 24, 2017 om 06:22

      Is dat een vraag? Ik bedoel, had er een vraagteken achter ‘las ik hier klopt dat!!’ moeten staan? En wat wil je dan weten, of het klopt dat het zo sterk is als een kop suiker of dat het verschilt per merk?

  45. Rudy zegt

    augustus 29, 2017 om 17:04

    Heb je die beweringen over het dalen en stijgen van de clucose getoetst middels metingen bij proefpersonen? Liefst dubbel-blind? Het is namelijk een aanname die je hier doet, die ik veel lees, maar nooit onderbouwd wordt.

    Verder “bruin” is goed, “wit” is niet goed. En dan kom je met bruine suiker als voorbeeld. Maar bruine suiker is gewoon kristalsuiker die bruin gemaakt is. “Basterdsuiker, ook wel bastaardsuiker of bruine suiker genoemd, wordt gemaakt door aan fijngemalen, witte, geraffineerde suiker een oplossing van invertsuiker toe te voegen. Aan het mengsel kan ook melasse en karamel worden toegevoegd. De karamel geeft de basterdsuiker ook wat meer smaak en een bruine kleur.”

    Ik vind je artikel erg ongefundeerd en bol staan van de onbewezen aannames. Wij gebruiken zelf af en toe ook wel eens Sukrin (omdat we diabetes hebben). Dat je daarna meer trek krijgt is echt onzin. Als ik aardbeitjes neem en daar wat Sukrin overheen strooi omdat ik dat nu eenmaal lekker vind, krijg ik daarna écht geen zin in echte suiker. Ik leef verder nagenoeg suikervrij alhoewel het niet te ontwijken is omdat het in veel producten zit zoals (zelfs) in Melk (lactose). En dan neem je lactose vrije melk en wat doet de fabrikant? Die stopt er suiker in, .. 🙁

  46. Iris Maier zegt

    augustus 30, 2017 om 12:15

    Beste Rudy,

    Ik neem aan dat je met je eerste vraag doelt op dit stukje:

    “Ook houdt een lege zoetstof, zoals Sukrin (en stevia dus ook!) het lichaam voor de gek. Je hersenen krijgen een signaal dat er zoet binnenkomt, maar er is geen glucose of calorie te verwerken. Toch gaat het lichaam aan de gang om glucose uit het bloed te halen met als gevolg dat je bloedsuikerspiegel daalt.

    Er is geen glucose om dit te compenseren en daarom wordt er onder invloed van adrenaline en cortisol (stress hormoon) glucose uit andere bronnen, als de lever, het spierweefsel en andere lichaamsweefsels gehaald, om de bloedsuikerspiegel weer omhoog te krijgen. Je kunt je voorstellen dat dit hele proces erg stressvol is voor het hele lichaam. (Bron).”

    Nee, dat heb ik niet zelf getest. Ik ben dan ook geen onderzoeker of wetenschapper. En zoals ook gemeld reageert niet iedereen met bloedsuikerschommelingen op zoiets als stevia. Zoals met alles moet iedereen dus voor zichzelf uitzoeken of een voedingsmiddel passend is of niet. Waarbij ik nog wil benadrukken dat ik Sukrin en wit stevia poeder geen voedingsmiddelen noem…

    En dan heb ik het niet over bruine suiker, maar over bruine oerzoet, dat is iets wezenlijk anders. Bruine, basterd suiker daar is inderdaad het e.e.a. aan toegevoegd, maar aan oerzoet of oersuiker dus niet. Daar zit de melasse en dus de mineralen nog in.

    En voor wat je laatste opmerking betreft:
    Zoals al gezegd is het voor iedereen anders, iedereen reageert er anders op.

    En nog ter info, zeker aangezien je diabetes hebt (gaan wel allemaal over stevia, niet over sukrin):

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4842244/
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2900484/
    http://www.livestrong.com/article/505230-does-stevia-affect-blood-sugar/
    http://www.drjustingallantnd.com/blog/sweeteners-like-stevia-and-hypoglycemia-by-dr-justin-gallant-nd
    http://low-carb-news.blogspot.nl/2009/10/possible-stevia-side-effect.html

  47. Nikie zegt

    januari 14, 2018 om 01:31

    Ik maak regelmatig gebruik van sukrin en stevia. Niet elke dag omdat ik niet elke dag zoet eet maar ik kan er heerlijke toetjes mee maken en bakseltjes. Een aantal familieleden hebben suikerziekte (aangeboren) en kunnen dus ook niet kiezen voor honing etc.Ik heb zo goed mogelijk de voors en tegens bekeken van deze zoetstoffen maar kan eerlijk gezegd nergens iets vinden waardoor ik me ongerust zo moeten voelen. Ook niet op deze site Ik vind het vooral belangrijk om alles met mate te eten. alles wat teveel is, is niet goed is mijn mening dus afwisselen in voeding is mijn advies. Blijf vooral ook naar je eigen lichaam luisteren; niemand is het zelfde. Zo zijn er mensen die niet goed tegen noten kunnen maar dat betekent niet dat noten slecht zijn. Ikvind het ook belangrijk dat je geniet van je eten en ik vind het heel mooi dat we ons eten steeds spannender kunnen maken met kruiden en ook zoetstoffen. Geniet iedereen !

    • Iris Maier zegt

      september 11, 2018 om 13:22

      Daar heb je gelijk in hoor Nikie! Het is voor iedereen anders en overdaad schaadt. Ook van teveel water ga je dood.

  48. Leontine Bal zegt

    februari 19, 2019 om 10:31

    Mijn God, wat een zielig gedoe op deze site zeg. Ik probeerde meer te weten te komen over erytrithol en mensen hun ervaringen, maar wat ik te weten ben gekomen is hoe respectloos en sneu veel mensen toch zijn. Blijkbaar is dit een site die niets met voedingstoffen te maken heeft, maar meer met rancune en concurrentiestrijd waarbij de auteur/blogger het blijkbaar prima vind dat er zoveel gif wordt gespuid over een collega auteur/blogger.
    Ik ga mn info wel ergens zoeken op een proffesionele site, waar het over het product gaat en dit soort walgelijke omgangsvormen niet wordt getolereerd.

    • lilian zegt

      februari 19, 2019 om 11:33

      zozo

  49. Marco van de Krol zegt

    april 14, 2019 om 16:04

    Weer andere info

    https://moniquevandervloed.nl/erythritol/

  50. Vanstippen Vast zegt

    december 31, 2019 om 15:39

    Erythritol is een suikeralcohol (polyol) dat als enige uit de groep van polyolen toegelaten is in gebruik in biologische verwerking. De productie gebeurt bv. uit maïs waarbij zetmeel tot glucose wordt gehydrolyseerd en gefermenteerd door een schimmel Moniliella pollinis. Deze dient dan echter van biologische oorsprong te zijn en geproduceerd zonder ionenuitwisselingstechnologie

  51. Rieky zegt

    december 5, 2020 om 00:39

    Ben nieuwsgierig of er iemand ervaring heeft met ZUSTO ook een suikervervanger

  52. isotretinoine zegt

    september 24, 2021 om 08:26

    accutane medication buy accutane

  53. methylprednisolone zegt

    september 24, 2021 om 08:30

    prednisolone for dogs prednisolone eye drops

  54. modafinilgeneric zegt

    september 24, 2021 om 08:39

    modafinil drug test modafinil interactions

  55. bactrim ds 800 160 zegt

    september 24, 2021 om 08:45

    bactrim for sinus infection Sulfamethoxazole

  56. hydroxychloroquine clinical trial zegt

    september 25, 2021 om 10:27

    hydroxychloroquine covid 19

  57. hydroxychloroquine tablets zegt

    september 28, 2021 om 06:55

    hydroxychloroquine for malaria https://plaquenilx.com/# is hydroxychloroquine safe to take

  58. www.pharmaceptica.com zegt

    september 28, 2021 om 15:54

    tadalafil powder suppliers https://pharmaceptica.com/

  59. prednisolona zegt

    oktober 1, 2021 om 09:40

    prednisone medication https://deltasoneprednisone.com/

  60. provigil200mg zegt

    oktober 1, 2021 om 14:55

    modalert 100 price india buy provigil online

  61. provigil200mg zegt

    oktober 1, 2021 om 16:36

    provigil vs modafinil modafinil side effects

  62. bactrim ds zegt

    oktober 1, 2021 om 17:28

    https://bactrimxazole.com/ trimoxazole uses

  63. isotretinoine zegt

    oktober 8, 2021 om 05:12

    isotretinoine accutane ipledge

  64. modafinil200mg zegt

    oktober 8, 2021 om 15:34

    modafinil 200mg modafinil reviews

  65. MichaelEcode zegt

    oktober 8, 2021 om 18:07

    cialis price https://cialiswithdapoxetine.com/# – cialis coupon

  66. MichaelEcode zegt

    oktober 14, 2021 om 22:55

    generic cialis https://cialiswithdapoxetine.com/# – generic cialis

  67. prednisona zegt

    oktober 15, 2021 om 01:43

    prednisone no prescription what is prednisone prescribed for

  68. bactrim dosage zegt

    oktober 15, 2021 om 10:34

    trimethoprim antibiotic sulfamethoxazole tmp ds

  69. amustygctw zegt

    oktober 21, 2021 om 08:40

    hydroxychloroquine uses plaquenil and alcohol

  70. amustyynuj zegt

    oktober 21, 2021 om 16:41

  71. amustyxcpf zegt

    oktober 21, 2021 om 23:05

    https://hydroxychloroquine30.com/ plaquenil

  72. amustyzifd zegt

    oktober 27, 2021 om 10:59

    plaquenil weight gain hydroxychloroquine 200 mg

  73. amustyhsan zegt

    oktober 27, 2021 om 19:05

    https://chloroquinesand.com/

  74. amustyalik zegt

    oktober 28, 2021 om 06:59

    chloroquine https://hydrochloroquineeth.com/

  75. MichaelEcode zegt

    oktober 28, 2021 om 21:14

    cialis online https://cialiswithdapoxetine.com/# – cialis pills

  76. amustyqppm zegt

    november 2, 2021 om 17:33

    chloroquine over the counter hydroxychloroquine generic

  77. amustymjsu zegt

    november 3, 2021 om 03:57

  78. amustybiva zegt

    november 3, 2021 om 05:38

    plaquenil drug hydroxychloroquine for sale

  79. amustytvfr zegt

    november 3, 2021 om 21:26

    plaquenil para que sirve chloroquine buy on line

  80. MichaelEcode zegt

    november 8, 2021 om 22:56

    cialis dosage https://cialiswithdapoxetine.com/# – buy cialis usa

  81. illendyamcj zegt

    november 9, 2021 om 03:13

    https://chloroquineclinique.com/ doctors prescribing hydroxychloroquine near me

  82. amustyazfc zegt

    november 9, 2021 om 03:14

    hydroxychloroquine moa online doctor to prescribe hydroxychloroquine

  83. amustymjsj zegt

    november 10, 2021 om 05:57

    https://chloroquinesop.com/

  84. amustyqejz zegt

    november 10, 2021 om 13:53

    chloroquine phosphate canada chloroquine tablet

  85. amustydnly zegt

    november 17, 2021 om 04:32

    chloroquine hydroxychloroquine what are the side effects of hydroxychloroquine

  86. amustypzgx zegt

    november 19, 2021 om 00:59

    hcq medication hydroxychloroquine and covid

  87. amustysdws zegt

    november 19, 2021 om 15:40

  88. amustyauns zegt

    november 20, 2021 om 02:29

    does hydroxychloroquine hydroxychloroquine biden

  89. MichaelEcode zegt

    november 20, 2021 om 08:19

    cialis tablets https://cialiswithdapoxetine.com/# – can ubuy cialis on streets

  90. amustydpgg zegt

    november 25, 2021 om 02:20

    chloroquine phosphate canada hydroxychloroquine zinc

  91. illendylkbt zegt

    november 26, 2021 om 18:57

    https://chloroquineclinique.com/ chloroquine purchase

  92. amustyqvcf zegt

    november 28, 2021 om 04:15

    chloroquine tablet plaquenil hydroxychloroquine

  93. amustygrsr zegt

    november 28, 2021 om 07:36

  94. amustylsqo zegt

    december 1, 2021 om 01:10

    is plaquenil an immunosuppressant https://aralenphosphates.com/

  95. MichaelEcode zegt

    december 1, 2021 om 05:49

    cialis without a doctor prescription https://cialiswithdapoxetine.com/# – cheap cialis

  96. amustymdxi zegt

    december 3, 2021 om 08:18

    chloroquine phosphate brand name aralen

  97. zithromax online canada zegt

    december 4, 2021 om 08:35

    order zithromax zithromax buy online

  98. price of zithromax zegt

    december 5, 2021 om 06:29

  99. zithromax 250mg zegt

    december 5, 2021 om 07:13

    generic zithromax 500mg zithromay

  100. amustyvuvq zegt

    december 7, 2021 om 08:04

    buy zithromax azithromycin zithromax canada

  101. zithromax pack zegt

    december 8, 2021 om 19:07

    https://zithromaxetc.com/ buy cheap zithromax

  102. zithromax buying zegt

    december 9, 2021 om 18:56

    zitromax https://zithromaxads.com/

  103. zithromax buying zegt

    december 10, 2021 om 06:53

    https://zithromaxeth.com/

  104. zithromax 500 mg zegt

    december 10, 2021 om 16:22

    buy zithromax zithromax pak

  105. buy cheap zithromax zegt

    december 12, 2021 om 15:03

    zithromax.com https://zithromaxbtc.com/

  106. cheap zithromax zegt

    december 14, 2021 om 22:44

  107. illendybaea zegt

    december 15, 2021 om 00:58

    buy zithromax no prescription buying zithromax online

  108. amustyvjne zegt

    december 15, 2021 om 21:36

    generic for zithromax https://zithromaxdot.com/

  109. zithromax uk zegt

    december 24, 2021 om 03:19

    zithromax antibiotic generic zithromax

  110. amustyrsbj zegt

    december 25, 2021 om 17:45

    https://zithromaxbtc.com/ zithromax online canada

  111. zithromax z pak zegt

    december 26, 2021 om 09:18

    https://zithromaxeth.com/

  112. zithromax 500 mg zegt

    december 26, 2021 om 18:21

    zithromax antibiotic buy cheap zithromax

  113. illendyveuh zegt

    januari 1, 2022 om 11:21

    https://zithromaxads.com/ where can i get zithromax

  114. generic zithromax 500mg zegt

    januari 2, 2022 om 14:35

    order zithromax online zithromax z pack

  115. yxukuncere zegt

    mei 5, 2022 om 23:10

    modafinil us

  116. hlypdkic zegt

    mei 6, 2022 om 09:49

    modafinil 200mg pills modafinil 200mg price

  117. dmwyfa zegt

    mei 7, 2022 om 14:23

    hydrocloquin https://keys-chloroquinehydro.com/

  118. nnfezbny zegt

    mei 8, 2022 om 21:11

    modafinil online order purchase modafinil pill

  119. noswengo zegt

    mei 12, 2022 om 01:41

    provigil cost

  120. hbjtuchw zegt

    mei 13, 2022 om 10:34

    buy modafinil 100mg pill modafinil 200mg price

  121. zvscrpdm zegt

    juni 15, 2022 om 00:04

    http://hydroxychloroquinex.com/ plaquenil side effects eyes

  122. RandyPax zegt

    september 4, 2022 om 04:38

    Nicely put. Kudos! i need help writing an argumentative essay custom papers dissertation writing

  123. Alvendesia zegt

    september 5, 2022 om 11:24

    Nicely put. Many thanks. thesis writing help how to write introduction for essay

  124. Abrahamfef zegt

    september 7, 2022 om 01:50

    Many thanks, Ample posts.
    what to write a college essay on doctoral dissertation thesis writing

  125. WendellShize zegt

    september 10, 2022 om 22:05

    Thanks, Ample content.
    pharmacy northwest canada best online pharmacies no prescription best canadian mail order pharmacies

  126. Alvingal zegt

    september 11, 2022 om 00:59

    Seriously loads of excellent advice.
    how to write a 6 paragraph essay https://service-essay.com/ master thesis writer

  127. BruceLit zegt

    september 11, 2022 om 01:22

    Terrific info. Many thanks.
    canada drug drug prices comparison online pharmacy reviews

  128. Alvingal zegt

    september 11, 2022 om 04:34

    Regards! Good information.
    custom essay services argumentative essay academic writing services company

  129. Alvingal zegt

    september 11, 2022 om 07:01

    You have made your position pretty well!.
    writing essays in college how to write an a essay write my assignment

  130. WendellShize zegt

    september 11, 2022 om 11:28

    Point nicely used..
    buy viagra pharmacy 100mg canada medication pharmacy medical pharmacies

  131. Alvingal zegt

    september 11, 2022 om 13:25

    With thanks! I like this!
    custom essay writing cheap https://dissertationwritingtops.com/ best article writing service

  132. BruceLit zegt

    september 11, 2022 om 14:17

    Thanks. Excellent information!
    meds online northwest pharmacy/com canadian drugs without prescription

  133. Alvingal zegt

    september 11, 2022 om 17:01

    You actually revealed this very well.
    writing a good essay for college https://agbsl.pro/ thesis writing services

  134. Alvingal zegt

    september 11, 2022 om 19:26

    This is nicely expressed! !
    writing an academic essay essaytyper grant writing services

  135. WendellShize zegt

    september 12, 2022 om 00:04

    You reported it fantastically!
    international pharmacy canadian pharma companies canada pharmacies prescription drugs

  136. Alvingal zegt

    september 12, 2022 om 01:51

    Truly a good deal of very good material!
    write college essays for money write my essay canada dissertation writers online

  137. BruceLit zegt

    september 12, 2022 om 02:53

    Fantastic facts. Appreciate it!
    online pet pharmacy costco online pharmacy canadian drugs online pharmacies

  138. Alvingal zegt

    september 12, 2022 om 05:09

    Appreciate it. A good amount of data.
    i need help with my college essay essay writings web copywriting services

  139. Alvingal zegt

    september 12, 2022 om 07:35

    Nicely put, With thanks.
    college essay assistance https://essaypromaster.com/ website evaluation essay

  140. WendellShize zegt

    september 12, 2022 om 12:38

    Nicely put, Thank you!
    canada pharmacies online prescriptions buy medication without an rx pharmacies shipping to usa

  141. Alvingal zegt

    september 12, 2022 om 13:55

    You actually suggested that exceptionally well!
    how to improve essay writing college english essays ghostwriter review

  142. BruceLit zegt

    september 12, 2022 om 15:26

    Seriously a lot of awesome tips!
    pharmacy technician classes online free canada pharmaceuticals online generic pharmacy canada

  143. Alvingal zegt

    september 12, 2022 om 17:08

    Fine material. Cheers!
    how can i write essay how to write an argument essay writing websites

  144. Alvingal zegt

    september 12, 2022 om 19:32

    You actually mentioned this adequately.
    website that writes your essay for you college board essay prompts writing services reviews

  145. WendellShize zegt

    september 13, 2022 om 01:05

    Thanks. I appreciate this.
    pharmacy drugstore online online canadian pharcharmy best online canadian pharmacy

  146. Alvingal zegt

    september 13, 2022 om 01:49

    Many thanks. An abundance of write ups.
    cheap essay https://orangepornhub.com/ best custom essay writing service

  147. BruceLit zegt

    september 13, 2022 om 03:53

    Fantastic material, With thanks!
    online medicine to buy canadian drug online pharmacy india

  148. Alvingal zegt

    september 13, 2022 om 05:02

    You said it very well.!
    writing experience essay how to write an introduction for a narrative essay professional writing website

  149. Alvingal zegt

    september 13, 2022 om 07:26

    Thank you, Loads of tips.
    top rated essay writing service https://englishessayhelp.com/ help with academic writing

  150. WendellShize zegt

    september 13, 2022 om 14:14

    Very well voiced indeed. .
    canada pharmacy online orders cheap prescription drugs online drugs for sale

  151. Alvingal zegt

    september 13, 2022 om 16:22

    You definitely made the point!
    online essay writing services how to write an essay about a quote best essay websites

  152. BruceLit zegt

    september 13, 2022 om 17:13

    Reliable advice. Many thanks.
    canadian prescription drugstore aarp approved canadian online pharmacies canadian government approved pharmacies

  153. Alvingal zegt

    september 13, 2022 om 19:44

    With thanks! I appreciate this!
    best college admissions essays https://englishessayhelp.com/ online writing help

  154. Alvingal zegt

    september 13, 2022 om 22:16

    Beneficial information. Regards.
    essays on why i want to go to college write my essays dissertation writing services usa

  155. WendellShize zegt

    september 14, 2022 om 03:38

    Point very well taken!.
    canada pharmaceuticals online canada pharmacies online canada pharmacies without script

  156. SebastianMign zegt

    oktober 6, 2022 om 00:30

    azathioprine without prescription azathioprine 25 mg no prescriptionazathioprine online azathioprine over the counter

  157. MalikAges zegt

    oktober 7, 2022 om 11:38

    besoin 15000 euros

  158. clomidi oa zegt

    oktober 7, 2022 om 16:46

    lasix 40 mg nz lasix pharmacy lasix 40 mg canada

  159. JoseFipt zegt

    oktober 8, 2022 om 21:35

    Autohaus Wilhelm Neustadt

  160. Antivert oa zegt

    oktober 9, 2022 om 13:13

    retin-a cream 0.05% nz retin-a cream 0.05% price retin-a cream nz

  161. Kylerwemn zegt

    oktober 10, 2022 om 09:28

    Kredit 10000 Euro

  162. Allegra oa zegt

    oktober 11, 2022 om 09:16

    symbicort inhaler cost symbicort inhaler price symbicort inhaler 160/4,5mcg otc

  163. Wesleyst zegt

    oktober 12, 2022 om 11:32

    APE Auto-Pflege-Engel Dieter

  164. Atorvastatin oa zegt

    oktober 12, 2022 om 22:21

    tricor tablet how to buy tricor 200 mg tricor 160mg over the counter

  165. OwenKi zegt

    oktober 14, 2022 om 12:34

    persoonlijke lening 75000 euro

  166. Aldactone oa zegt

    oktober 14, 2022 om 19:53

    how to buy sumatriptan sumatriptan 25mg no prescriptionsumatriptan for sale cheap sumatriptan

  167. Isosorbide oa zegt

    november 1, 2022 om 12:11

    zyprexa 2,5 mg canada zyprexa without a prescription buy zyprexa

  168. Maverickmem zegt

    november 1, 2022 om 17:24

    lana 20000

  169. Ashwagandha oa zegt

    november 3, 2022 om 09:56

    cost of fexofenadine cost of fexofenadine 180mgcheap fexofenadine where can i buy fexofenadine

  170. FinnHam zegt

    november 6, 2022 om 03:38

    lan 20000 kr

  171. Ampicillin oa zegt

    november 6, 2022 om 05:22

    ceftin 250 mg online ceftin uk ceftin usa

  172. BrandonAdabs zegt

    november 8, 2022 om 01:20

    Reliable info. Thank you!
    prescription drugs definition order prescriptions reputable mexican pharmacies

  173. KeithOptiz zegt

    november 8, 2022 om 11:34

    Helpful postings. With thanks!
    canada drugs lp world pharmacy store reviews check prescription prices

  174. Alextusy zegt

    november 8, 2022 om 20:29

    Frisor der kleinen Preise

  175. RenaldoMen zegt

    november 8, 2022 om 21:31

    You actually suggested this perfectly!

  176. crestor 5 mg otc zegt

    november 8, 2022 om 23:52

    leflunomide cheap leflunomide online cheapest leflunomide

  177. avapro 300 mg uk zegt

    november 9, 2022 om 15:26

    order gemfibrozil where can i buy gemfibrozil gemfibrozil for sale

  178. zyvox united states zegt

    november 10, 2022 om 21:13

    olmesartan australia order olmesartan olmesartan online pharmacy

  179. Portertheonge zegt

    november 11, 2022 om 12:19

    Auto Feige GmbH & Co. KG

  180. Jamesked zegt

    november 12, 2022 om 05:42

    Lovely facts. Thanks!
    cross border pharmacy canada best pharmacy most reliable online pharmacies

  181. Thomaskew zegt

    november 12, 2022 om 06:10

    Wonderful write ups, Appreciate it!
    is canadian pharmacy viagra safe safest canadian pharmacy pharmacy shoe store

  182. Jamesked zegt

    november 12, 2022 om 13:21

    Kudos! I enjoy this!
    apoquel canada pharmacy canadian prescription drugs victoza canada pharmacy

  183. Thomaskew zegt

    november 12, 2022 om 14:27

    Lovely material, Cheers.
    buying from canadian online pharmacies pharmacy 1010 online drugs store rx care pharmacy detroit mi

  184. where to buy hyzaar zegt

    november 12, 2022 om 14:51

    compazine without prescription compazine united kingdom compazine 5 mg united states

  185. KeithOptiz zegt

    november 13, 2022 om 05:12

    Thanks! Helpful information.
    canada drugs u.s. discount spring hill uk online pharmacy safe online pharmacy reviews

  186. AntonioKnory zegt

    november 13, 2022 om 06:35

    You actually reported this perfectly.
    pharmacy technician salary canada ontario cheapest viagra canadian pharmacy canadian pharmacy council

Trackbacks

  1. Blog 55: Zoete Scheten | Ikookcooking schreef:
    juni 10, 2016 om 21:29

    […] https://www.iamafoodie.nl/natuurlijke-suiker-deel-3/ https://www.cyberpoli.nl/diabetes/faq/1024 https://www.devoedzamekeuken.nl/stevia-en-sukrin-toch-maar-niet/ http://moniquevandervloed.nl/ […]

Gevitaliseerd en écht schoon drinkwater

EWO-Vitality-filter

profiel foto

Hi, leuk dat je op mijn site bent gekomen!

Ik ben Iris en deel hier van alles over puur en echt eten en een gezonde leefstijl. Ik laat je zien hoe je weer eten kunt bereiden, zoals de natuur bedoeld heeft: gezond, voedend en lekker!

Veel lees- en kookplezier!

Partners



Adverteren bij Daisycon

BlogSociety

Lees Bewust

© Copyright 2018 De Voedzame Keuken · All Rights Reserved · privacyverklaring